Fotovakschool vs Fotoacademie

http://www.guillaumefotography.nl

Welke opleiding past het beste bij mij?

Het 2e jaar aan de fotovakschool sluit voor mij nog steeds niet aan bij de verwachting die ik heb van een HBO opleiding.  Tijd om een aantal zaken voor mijzelf is op rij te zetten of ik de huidige opleiding Fotografische vormgeving ga voortzetten of de overstap maak naar de Fotoacademie. Als ik op internet google dan kom je verschillende berichten tegen over beiden opleidingen.  Haal wel uit de berichten dat de meeste de Fotoacademie net wat beter waarderen dan de Fotovakschool.

Ik ga door, welke poort (opleiding) ga ik kiezen?

Fotovakschool 
De ervaringen die maken dat ik van opleiding wil veranderen;  In de brochure wordt gesproken over veel individuele coaching en er wordt regelmatig getoetst om je vorderingen in beeld te brengen.  Hier gaat het voor mij al mis, van individuele coaching is geen sprake en toetsing van je persoonlijke vorderingen al helemaal niet.   Na iedere module is er wel een assesment met een vinklijstje of de docent vindt dat je aan de opdracht hebt voldaan. Dit laatste is ook letterlijk zo, vooraf heb je geen enkel idee waarop je getoetst wordt.  Iedere donderdag heb ik een lesdag van 9 tot 4 uur, waarbij het altijd maar weer afwachten is wat we op die dag gaan doen.  Maak er een opmerking over en je krijgt steevast het antwoord dat je zelf verantwoordelijk bent voor de invulling en een eigen verantwoordelijkheid hebt om aan je opdrachten te werken. Helemaal mee eens maar dat is voor mij geen reden om van 9 tot 4 in een klaslokaal te zitten, dat kan ik thuis ook.  Ik kies voor een opleiding die klassikaal gegeven wordt om enerzijds van elkaar te leren en van een docent input te ontvangen over mijn werk dat ik maak al of niet gerelateerd aan de opdrachten van de opleiding.  Hiervoor is weinig tot geen ruimte en individuele coaching heb ik in de 2 jaar nog niets van gemerkt en is voor mij een belangrijke keuze geweest om de opleiding te kiezen.
Verder ben je sterk afhankelijk van de docent die je krijgt bij iedere module. De manier van les geven is zeker niet eenduidig en iedere docent heeft  een eigen interpretatie ervan.  Vanaf het begin houdt ik deze blog bij als een studieportfolio wat een van de vereisten is bij de opleiding.  Tot op heden is er geen docent geweest die hier enig moment naar gekeken heeft.  Mijn huidig docent vertelde mij ook dat de lessen vooral bestaan uit elkaars fotowerk bespreken en elkaar daar feedback op geven. Ik vraag mij dan af wat is de rol van de docent en dit kan ik ook zonder opleiding door een aantal fotografen op te zoeken en bij elkaar te komen om elkaars foto's te bespreken.  Bespaar ik toch mooi een 4.000 Euro studiegeld en kan ik flexibeler met mijn tijd om gaan.
Ik hoor ook reacties als, wellicht zoek je een MBO opleiding waarin meer vastgelegd is en gestructureerd is, wat een onzin.  Ik merk ook met de komst van enkele nieuwe studenten die vanuit een andere opleiding aan onze klas zijn toegevoegd dat  de motivatie en het verschil in ervaring duidelijk toeneemt waardoor er een tweedeling ontstaat in de klas.
Van alle medestudenten in mijn klas heeft een enkeling in het begin een toelatingsgesprek gehad, ik had dit zelf in Amsterdam wat ruim een uur duurde en waarin mijn portfolio van fotowerk uitvoerig is besproken. Velen hebben dit niet gehad en konden zich zonder enig probleem aanmelden. Voorzichtig maak je dan toch de opmerking dat het innen van collegegeld belangrijker is dan de kwaliteit van het onderwijs.
De opleiding zijn we gestart met 14 studenten en als ik de balans voor nu een beetje opmaak dan gaat een enkeling  1-2 studenten door naar het 3e jaar.  Bij iedere opleiding zie je de aantallen gedurende de jaren afnemen en vaak door zeer uiteenlopende redenen.  Kwaliteit van het onderwijs speelt in deze zeker een belangrijke rol.


Fotoacademie
In februari ben ik naar de open dag geweest van de Fotoacademie in Amsterdam om mezelf te informeren over de opleiding  'opleiding tot fotograaf'.  Een gesprek met een docent gehad en mijn fotowerk wat ik meegenomen had laten beoordelen.  In een uur tijd ontvang ik meer en betere feedback over mijn fotowerk dan dat ik in een jaar bij de Fotovakschool heb ontvangen.
Als ik de overstap maak kies ik voor de dagdeel opleiding wat inhoud dat je 2 uur echt les hebt van een docent. De opdracht die je krijgt of meestal zelf bedenkt en bespreekt met de docent staat in die 2 uur centraal. wekelijks lever je voor de opdracht fotowerk in zodat je aan het eind van de periode de opdracht optimaal hebt gedaan en gedurende de periode continue hebt verbeterd. Naast de 2 uur maak je dan individueel afspraken met andere studenten om elkaars werk te beoordelen en feedback te geven en krijgen.  En daarnaast staan velen mentoren tot je beschikking om afspraken mee te maken om je vorderingen in fotografie te bespreken. Mijn keuze voor Amsterdam is hier ook op gebaseerd, omdat Amsterdam erg veel mentoren heeft.
In April ga ik nog naar de open dag van de Fotoacademie in Nijmegen waar een dependance is. Hier wil ik kijken wat de faciliteiten zijn en of ik daar gebruik van kan maken als ik kies voor de opleiding in Amsterdam.


Ervaringen van anderen
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen die in het  verleden de switch hebben gemaakt tussen  Fotovakschool en Fotoacademie viceversa.  Laat een reactie onder dit bericht achter of stuur mij een mail.






Reacties

  1. Hoe was de fotoacademie nu je er op terug kijkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je uiteenzetting, ik zou ook graag het antwoord willen die Anomymous heeft gesteld. Ik kan ook kiezen tussen de fotovakschool en de fotoacademie en ben mij aan het informeren over alle mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie