Interieur fotografie - Coda - Panorama fotografie

In de lessen van locatie fotografie besteden we een les aan het fotograferen van interieur fotografie. Hier krijgen we uitleg over het nut en effect van de Tilt en shift lens. Een grote misvatting die hier genoemd wordt is het feit dat je gebouwen wel recht kunt zetten in Photoshop maar dit altijd ten koste gaat van de kwaliteit van de foto. Met een TS lens kun je de foto maken met rechte lijnen zoals ze horen te zijn. Ik had nog niet eerder met een TS gewerkt en het is prachtig om te zien hoe goed en gemakkelijk een TS lens werkt.


In de middag gaan we fotograferen in het Coda in Apeldoorn, CODA (Cultuur Onder Dak Apeldoorn) wil voor een groot en breed publiek een cultuurwarenhuis zijn waar in een bibliotheek, archief en museum ervaren en beleven centraal staan. De opdracht is om foto's te maken van het ontwerp van het gebouw. Nu heb ik zelf niet zo heel veel met gebouwen fotograferen. Wat ik wel graag eens uit wil proberen is het maken van een panorama foto. Het moet een 180 graden foto worden van het interieur van het gebouw.
Voor het maken van een panorama foto is een statief noodzaak. De camera moet loodrecht op het statief komen te staan, hiervoor is het belangrijk dat je begint bij de middenzuil van het statief dat loodrecht staat. Dit controleer je middels een waterpasje onderaan de middenzuil en/of leveler (beweegbare middenzuil). Je weet dan zeker als je de camera half-rondom draait dat de hoogte niet verandert. Een ander belangrijk punt is het "nodal point". Dit is het punt waar het licht in de lens valt, dit mag tijdens het draaien van de camera niet van standpunt veranderen. Hiervoor zet je een aparte beugel op je statief waarop je de camera bevestigt. 




Vervolgens ga je op zoek naar het nodal point door in te zoomen op 2 lijnen in de voorgrond. De afstand tussen de 2 lijnen mag bij het draaien van de camera meer niet veranderen. Als dit zo is dan heb je het nodal point van de lens gevonden en kun je foto's maken.
De illustratie hieronder laat zien wat er gebeurt met een foto als de camera niet op het nodal point staat, de bloem blijft dan niet op dezelfde positie staan t.o.v. de berg. In het onderste rijtje is dit wel het geval. 

Om tot een goede belichting van de panorama te komen is het belangrijk om een goede belichting te kiezen. In het gebouw zijn duidelijk lichtere en donkerder stukken, je kiest dan een gemiddelde hierin zodat de donkere plekken toch zichtbaar zijn en de lichte plekken net niet overbelicht raken.
Je fotografeert altijd van links naar rechts en schuift de camera telkens 2/3 op naar rechts. In totaal maak je dan ongeveer 5-6 foto's om uiteindelijk 180 graden foto te kunnen maken. Een tip bij het maken van een panorama foto is te letten op rijdende auto's of mensen die door het beeld heen lopen, dit wil je niet.


In Photoshop laad je alle foto's die je gemaakt hebt, in mijn geval bij Coda waren dit 5 foto's voor de panorama. Als je veel foto's hebt dan maakt je een panorama in 2 delen door eerst foto 1,2 en 3 samen te voegen, vervolgens 4,5, en 6 en ten slotte de 2 delen weer samen tot 1 panorama foto.
Via photomerge in Photoshop is dit een fluitje van een cent als je de foto's al nauwkeurig gemaakt hebt.


Hieronder mijn eerste gemaakt panorama foto met behulp van een novoflex panorama VR system II


Panorama foto Coda Apeldoorn


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie