Panorama vervolg - HDR - Shoot op locatie

De lessen van de module locatiefotografie zijn voor mij erg leerzaam voor mij. Ik heb nieuwe ervaringen opgedaan en nieuwe technieken geleerd. In een vorig bericht vermelde ik al het maken van panorama foto's. Heb besloten om zelf een panoramakop aan te schaffen en ben hier lekker mee aan het werk gegaan. Heb voornamelijk foto's gemaakt van landschap en deze in photoshop samengevoegd tot een panorama van 180 graden. Hieronder een panorama van het dorpje Leur bij mij in de buurt.

Panorama dorpje Leur
Deze foto en nog 2 andere panorama foto's lever ik deze week in voor mijn assesment opdracht. Het maken van panorama's is erg leuk om te doen. Er zijn een aantal punten waar je op moet letten om een interessante compositie te krijgen en uiteraard rekening houden met het nodal point. Verder nooit gebruik maken van een polarisatie filter en autofocus, gebruik je deze wel dan is het samenvoegen in photoshop bijna niet goed mogelijk.

Panorama Ooij polder 
Naast de panorama's ook voor het eerst aan de slag geweest met HDR in photoshop waarbij je met 5 foto's en elk 1 stop verschil in belichting een perfect HDR beeld maakt. Ik heb zelf nog geen eigen foto's gemaakt om als voorbeeld te laten zien maar die gaan in een volgend bericht nog zeker komen.
Tijdens de lessen krijg ik vaak nieuwe tips te zien die je gebruiken kunt in photoshop, zo o.a. het gebruik maken van actions die je veelvuldig uitvoert. Direct wat actions aangemaakt die ik vaak gebruik om foto's in een kleiner formaat te wijzigen voor websites. Erg handig..... nu met 1 druk op een preset knop in PS en de foto is opgeslagen in het juiste formaat.
Andere technieken die we op locatie hebben toegepast is het gebruik van filters. Verschillende opname gemaakt door het gebruik van infrarood, polarisatie en ND filters. Het infraroodfilter had ik nog nooit eerder gebruikt. Heb er een gekocht en ben ook hier mee aan de slag gegaan maar tot op heden nog niet met het gewenste resultaat.  Eerst had ik de fout gemaakt door te fotograferen met bewolkt weer, dan is het effect van infrarood minimaal doordat alles dezelfde temperatuur heeft. Voor infrarood is het belangrijk dat de zon schijnt waardoor alles een andere temperatuur heeft en blad aan de bomen vergroot het effect en blad is er nu nog nauwelijks. Deze techniek ga ik dan ook nog vaker toepassen.
Het gebruik van een polarisatiefilter had ik nog zelden gebruikt, wel al jaren in mijn tas maar wat doe ik ermee. Ben inmiddels overtuigd dat je kleuren tijdens een zonnige dag veel intenser kunt maken. Zie hieronder 2 foto's die als foto niet bijzonder zijn maar om het verschil te zien in gebruik met  en gebruik zonder polarisatiefilter. Let alleen al op de kleur van de blauwe lucht.

Station Beekbergen






Station Beekbergen
In andere lessen komt het draadloos flitsen op locatie aan de orde, we oefenen met studiolicht op accu (Elinchrom Quadra) en met losse opzetflitsers ook wel strobist fotografie genoemd. Heb zelf wel al aardig wat ervaring in de studio maar op locatie met losse flitsers is toch weer heel wat anders en er komen tal van andere elementen bij kijken. Door met meerdere losse flitsers te werken kun je in bijna alle licht situaties fotos maken. Het effect van een losse flitser of meerdere is dat je niet een enorme flits op het voorhoofd van een model terug ziet komen.  De volgende foto is buiten gemaakt in de schaduw met veel zonlicht als reflectie en met behulp van een opzetflitser van opzij ingeflitst op mij waardoor ik een naturel en zacht licht krijg. Zonder de flitser zou ik veel donkere schaduw hebben in mijn gezicht.

Antoon Tychon gefotografeerd door Frank huis in 't Veld
Tijdens een van de lessen zijn we op locatie de diversen oefeningen die we eerder hadden gehad tijdens theorie in de praktijk gaan brengen op station Beekbergen in Lieren vlakbij Apeldoorn.  Een oude stationsomgeving met veel oude locomotieven, rijtuigen en perrons. Tijdens de les heb ik wat geëxperimenteerd met de verschillende technieken maar geen spectaculaire foto's gemaakt. De week erop (afgelopen zaterdag) ben ik terug gegaan om 2 modellen Ingeborg en Nicoline te fotograferen met behulp van 1 losse opzetflitser welke ik draadloos aanstuurde. Het weer was deze dag geweldig en in combinatie met de unieke locatie en 2 leuke enthousiaste modellen heb ik mij een prima ochtend vermaakt, de techniek prima kunnen uitvoeren en mooie beelden gemaakt, enkele hieronder.

Model Ingeborg door Antoon Tychon


Model Ingeborg door Antoon Tychon

Model Nicoline door Antoon Tychon

Model Nicoline door Antoon Tychon


Tijdens wandelingen van NS naar NS station veel foto's gemaakt waarvan ik er enkele tijdens mijn assesment ga inleveren deze week. De wandelingen zijn van de Hakenberg bij Oldenzaal en de betuwe route tussen Andelst en Rhenen.

NS wandeling Betuwe

NS wandeling Betuwe

NS wandeling Hakenberg


Nu benieuwd of ik deze week mijn maximale aantal studiepunten ga behalen voor deze module tijdens het assesment.

Antoon Tychon



Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie