Start op de Fotoacademie

Eind september ben ik gestart aan de Fotoacademie in Amsterdam. Ben gestart in de 2e helft van het 1e jaar van de opleiding tot fotograaf. Samen met nog 6 andere studenten in een klas. Een kleine groep wat het prettig maakt om voldoende tijd voor elkaars werk te hebben.
De eerste indruk van de opleiding is goed, een geheel andere aanpak dan ik gewend ben op de Fotovakschool. Veel meer opdrachten en meer momenten dat je het eerste resultaat moet laten zien. De stappen naar de uiteindelijke beoordeling zijn er veel meer wat maakt dat je veel kritischer naar je eigen werk gaat kijken om het maximale resultaat eruit te halen.
Het aantal vaste lesuren dat je daadwerkelijk gezamenlijk in een klas zit zijn er 2-3 uur (een avond in de week) wat er voor zorgt dat je meer tijd hebt en flexibeler bent in het uitvoeren van de opdrachten. Daarnaast maak je afspraken met mentoren om je werk te laten beoordelen.  De hoeveelheid opdrachten die je moet uitvoeren vanuit de academie en daarnaast 6 vrij werk opdrachten maakt echter dat veel van mijn tijd naast mijn werk op gaat aan fotografie, zeker niet vervelend. Voor de opdrachten van de academie mag je uitsluitend eigen prints laten beoordelen. Speciaal voor de opleiding een flinke investering gedaan in een nieuwe printer. De Epson stilus pro 3880 staat inmiddels op mijn werkkamer naast de iMac en de eerste prints zijn gemaakt. Het kalibreren van mijn monitors nu ook eens consequent gaan uitvoeren en de komende tijd vooral veel verschillende soorten papier gaan testen. De eerste prints die nu uit de printer rollen ben ik erg tevreden over, maar tegelijkertijd er ook van overtuigd dat er best nog wat aan te verbeteren is. Komende tijd ook het boek colormanagement voorspelbare kleuren maar weer doorlezen. Voordeel van het zelf printen is ook dat ik nu direct als ik dit wil een print heb en daarbij niet meer afhankelijk ben postbezorging en verzendkosten.
Van een aantal opdrachten zal ik de komende tijd op deze blog wat resultaten gaan laten zien, heb de meeste nu uitgeschreven hoe ik deze ga invullen en oppakken. Voor een aantal opdrachten heb ik ook visagie en styling nodig. Dat betekent veel netwerken en regelen voor een aantal opdrachten en ja het mag ook allemaal het liefst niet kosten ,het levert nu in Euro's in ieder geval nog niets op.....

Voor een van de opdrachten moet ik een zelfportret maken wat ook iets zegt over mijzelf. Een op eerste gezicht makkelijke opdracht,  maar hoe laat je iets over jezelf zien in een foto....  Vandaag maar een wat pogingen gewaagd.  1 foto hiervan die daar voor in aanmerking komt deel ik hier.

Zelfportret Antoon Tychon

Heb jij voor mij nog unieke bijzondere hele gave ideeën voor een opdracht die ik wellicht als vrij werk kan gebruiken voor de Fotoacademie, stuur met dan een berichtje....

4 dagen nadat ik mijn fotoboek Madagascar -Mauritius naar Blurb had verstuurd nam ik deze van een bezorger in ontvangst. En ik ben weer tevreden met het resultaat ervan.  Nieuwsgierig naar het boek en zou je het graag als E-boek willen ontvangen. Via Blurb kun je een exemplaar kopen.

Klik hier voor het E-boek

Antoon

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie