Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie

http://www.guillaumefotography.nl

Het eerste 1/2 jaar aan de Fotoacademie vordert snel.  Nog veel opdrachten te doen voor 29 januari als ik mijn werk door de commissie moet laten beoordelen. Het tempo in opdrachten is erg hoog en maakt dat ik veel tijd nodig heb om de opdrachten goed te kunnen doen. De werkwijze van de Fotoacademie is nog wat wennen. Welke opdrachten in de les, welke bij de mentor en een aantal laten aftekenen op een kaart. Al met al meer dan 20 opdrachten inclusief 6 vrij werk opdrachten.

De opdrachten Portret naar voorbeeld, 17e eeuws schilderij  en de opdracht erotiek heb ik inmiddels besproken en kan ik afvinken. De presentatie van 10 minuten in een zelflopende presentatie van een fotograaf heb ik vorige week in de les laten zien.  Dit was een presentatie over de fotograaf Stephen Vanfleteren.

Voor een aantal opdrachten zoek ik nog modellen die overdag kunnen en in de buurt van Amsterdam wonen.

Ik start met de opdracht erotiek. Voor de opdracht een hotel gevraagd om op een hotel kamer te mogen fotograferen. Als model heb ik Abigail gevraagd die ik enkele jaren eerder als eens gefotografeerd heb. Naast het maken van foto's voor de opdracht erotiek maak ik ook van de gelegenheid gebruik om een aantal zelfportretten - bedverhaal als vrij werk te maken, hier ga ik in een volgend blog verder op in.
Voor de opdracht erotiek had ik een aantal geslaagde poses en composities. Voor de opdracht mocht ik 2 beelden inlever in zwart wit, welke hieronder staan. Nog aangevuld met 2 andere beelden waar ik ook zeer tevreden over ben.

Abigail Klaessens door Antoon Tychon

Abigail Klaessens door Antoon Tychon

Buiten de opdracht maar ook beelden waar ik erg tevreden over ben.

Abigail Klaessens door Antoon Tychon

Abigail Klaessens door Antoon Tychon


Voor de opdracht portret naar voorbeeld heb ik een portret van de Peter Lindberg gekozen. Dit is een portret van Kate Moss. De opdracht was om op te zoek te gaan naar een model dat lijkt op het model van de voorbeeld foto en vervolgens de make-up, compositie en licht zo identiek mogelijk na te fotograferen.  Dat lijkt simpeler dan het is. Het was een leuke en leerzame opdracht met dank aan Marie Korbl als model en Valerie van Heck die de visagie voor haar rekening nam. Het vinden van een MUA was nog niet eenvoudig. Uiteindelijk via de opleiding van Mieke Petiet in Amsterdam in contact gekomen me Valerie. Met het resultaat ben ik erg tevreden.


Kate Moss door Peter Lindbergh


Marie Körbl door Antoon Tychon




Een andere opdracht naar voorbeeld was het na fotograferen van een 17e eeuw stilleven schilderij.  Bij deze opdracht wederom de attributen, compositie en het licht zo identiek na fotograferen.
De eerste foto is het voorbeeld van de Duitse schilder Georg Flegel.  Het resultaat hiervan in de foto hieronder. Bij deze opdracht was vooral het licht een hele uitdaging, hoe zorg je dat je juiste plaatsen donker genoeg zijn en dat een relflectie in het glas terug te zien is. Een leuke opdracht om te ervaren wat kleine aanpassingen in licht doen.

17e eeuws stilleven Georg Flegel
17e eeuws Stilleven door Antoon Tychon


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter