www.guillaumefotography.nl
Photofestival 2013
TWENTY
Op 21 september heb ik een bezoek gebracht aan de Noordlicht fotofestival in de oude suikerfabriek in Groningen. Het Noorderlicht festival is van 1 september t/m 13 oktober. Was voorheen de AA kerk in het centrum van Groningen altijd de hoofdlocatie, ditmaal is gekozen voor een locatie net buiten het centrum van de stad. Een oude voormalige suikerfabriek.
Voor mij al treinreiziger net even wat minder praktisch. De busverbinding vertrekt iedere 10 minuten vanaf het station. Het laatste stukje nog een 10 minuten lopen. De wandeling er naar toe vanaf de bushalte gaat onder een snelweg door. De palen, het licht, graffiti onder de brug is mooi voor wat foto's. Er staat ook een bank die blijkt op mijn terug weg de woonplek te zijn van een zwerver. Hij knikt even als ik langloop en neem een trek aan zijn joint. Onder de snelweg door loop je het terrein van de oude suikerfabriek op. Een grote kale vlakte waar de meeste gebouwen afgebroken zijn en de infrastructuur overwoekerd is door onkruid. Op het midden van het terrein staat nog een oude schoorsteen en een groot gebouw waarin het fotofestival is.
|
© Antoon Tychon |
|
© Antoon Tychon |
|
© Antoon Tychon |
Het fotofestival is onderverdeeld in een 6-tal exposities.
The Sweet and Sour Story of Sugar - De expositie
To Have and Have Not
Deze tentoonstelling op de bovenverdieping was gericht op de crisis die vanaf 2008 aanhoudt maar dan gericht op de 1% die door hulp van politiek en problemen inherent aan de financiële problemen er beter van geworden is ten koste van de 99%.
De beelden van deze tentoonstelling waren voor mij niet de meest aansprekende. Het project van Will Steacy - DOWN THESE MEAN STREETS vind ik wel bijzonder en dit komt door de vorm van het project. Het project omvat ruim 50 meter collage aan de hand van beelden, krantenknipsels en tekst het verhaal van de deconstructie van de Amerikaanse droom. Het langs lopen van deze beelden geeft inspiratie en ik vind het een bijzondere manier van presenteren
|
Fotograaf Anna Skaldman |
|
Fotograaf Anna Skaldman |
|
Fotograaf Will Stacey |
|
Fotograaf Will Stacey
|
Het vervolg
Fotografen kennen de frustratie als geen ander: je hebt veel tijd geïnvesteerd in een onderwerp maar weet: het blijft een momentopname, een fractie van een complexer verhaal. Met steun van het
Mondriaan Fonds bood Noorderlicht zeven fotografen de kans terug te keren naar een onderwerp dat hen na aan het hart ligt, en met een nieuwe serie eerdere bevindingen uit te diepen, aan te scherpen of te nuanceren. De zeven werden uit 134 projectvoorstellen geselecteerd door een deskundige jury, op basis van de visuele kracht van eerder werk en de urgentie van het vervolg.
De serie van Andrea Stuitens en Lidwien van der Ven spreken mij het meeste aan. Hieronder 2 foto's van een gedeelte van de expositie.
|
Lidwien van der Ven |
|
Andrea Stuitens |
Noorderlicht presenteert SIPF
Het tweejaarlijkse Singapore International Pho tography Festival (SIPF) heeft als doel de kennis van en waardering voor de hedendaagse fotografie te bevorderen. Noorderlicht en SIPF voelen zich verwant in hun aanpak, focus en doel. Beiden werken met een ‘open call’ om foto grafen over de hele wereld te bereiken en richten zich overwegend op verhalende fotografie. Tegelijkertijd werken beide instellingen letterlijk in een totaal andere wereld en context. SIPF opereert in een gebied waar de fotografie nog veel te winnen heeft. Het SIPF is gepassioneerd in hun missie de bevolking uit de regio visueel te onderwijzen en bekend te maken met hedendaagse fotografie. Uiteraard tonen zij veel werk van Aziatische fotografen, maar meer en meer ook van daarbuiten.
Persoonlijk vind ik de wijze van printjes aan een soort van waslijn presenteren enige afbreuk doen aan deze expositie. Beelden waren interessant en inspirerend.
20|20
Noorderlicht is een internationaal georiënteerd instituut voor fotografie dat talenten uit alle windstreken een podium biedt. Dat bleek onder meer uit de veelgeprezen manifestaties over fotografie uit de Arabische wereld en Afrika. Om de twintigste editie te vieren, vroeg Noorderlicht twintig instellingen van over de hele wereld zich te presenteren in 20|20. De meewerkende instellingen zijn diegenen waarmee Noorderlicht verwantschap voelt, omdat ze net als Noorderlicht hun eigen tentoonstellingen maken en verhalend werken. Elke instelling schuift één fotograaf naar voren die buiten de eigen landsgrenzen nog onbekend is, en die model staat voor fotografische ontwikkelingen binnen de regio. De titel verwijst niet alleen naar het jubileum, maar is ook naar een verwijzing naar ‘20|20 vision’, de scherpe blik op de wereld die Noorderlicht en de andere twintig instellingen nastreven.
De beelden waren te zien op grote doeken aan enorme stellages die op het buiten terrein staan.
Fotograaf des vaderlands
In navolging van de Dichter des Vaderlands, werd in 2013 op initiatief van de Fotoweek een Fotograaf des Vaderlands aangesteld. Ilvy Njiokiktjien (1984) zal een jaar lang de rol van ambassadeur van de Nederlandse fotografie vertolken. Ter ere van haar uitverkiezing werkt Njiokiktjien een jaar lang aan een project over verjaardagen in Nederland, waarmee ze een rijk beeld van de diverse Nederlandse samenleving oproept. Op de 20ste Noorderlicht Internationale Fotomanifestatie toont ze een tussenstand.
In de kantine van de suikerfabriek was een wand voorzien met tal van beelden van Ilvy. Mooie aansprekende beelden van Nederlandse families.
|
Ilvy Njiokiktjien |
Mij een aantal uren prima kunnen vermaken op dit festival in het Noorden van het land. Buiten nog wat foto's van de fabriek en het terrein gemaakt.
|
© Antoon Tychon |
Reacties
Een reactie posten