1e dag Fotovakschool in teken van kennismaken

Gisteren de 1e lesdag van mijn opleiding fotografische vormgeving aan de fotovakschool in Apeldoorn.  De school is aan de overkant van het station wat het reizen per trein erg makkelijk en relaxed maakt.  Ben best wel benieuwd hoe de dag gaat verlopen en wat de samenstelling van de groep is. Ik ben in leeftijd in ieder geval de oudste, de meeste zijn begin 20, in totaal 14 studenten waarvan 4 mannen en 10 vrouwen. Opmerkelijk hoeveel vrouwen een opleiding volgen tot fotograaf waar dit in het verleden toch vaak een mannen beroep was. In de groep zitten studenten die al enige ervaring hebben in de fotografie maar ook studenten die er behoorlijk blanco in zitten.
Na een korte kennismaking krijgen we een flinke stapel boeken en lesmateriaal uitgedeeld en in grote lijnen wat de structuur van de komende weken zal zijn.  Daarna direct aan de slag met de eerste opdrachten, eerst een foto van een andere student maken ergens in het gebouw of in de fotostudio. Je merkt dat iedereen nog een beetje onwennig rond loopt maar als snel worden de eerste foto's gemaakt.  Daarna een opdracht naar aanleiding van een documontaire film van de franse fotograaf Henri Cartier-bresson naar buiten te gaan om een foto te maken van het "beslissende moment" waar o.a. deze fotograaf bekend stond. Dat treft het regent al de gehele dag en in de regen naar buiten om foto's te maken. De stations omgeving lijkt mij een prima plek om rond te lopen op zoek naar een beslissend moment om vast te leggen. Het loopt in ieder geval een beetje droog onder de perronkappen. Terug in het lokaal de foto's op de computer laden en de beste foto omzetten in zwart wit welke we vervolgens bespreken. Erg interessant om te zien wat eenieder als beslissend moment heeft gefotografeerd.
De opdrachten voor de 1e module die we meekrijgen zijn het bijhouden van een dagboek in foto's, een portret maken van een geliefde, een serie foto's maken over de straat waar je woont, een presentatie houden van een bekende fotograaf en een foto van de fotograaf kiezen en reconstrueren.
Vandaag de eerste foto's gemaakt voor het dagboek waarvan ik er 2 aan deze blog het toegevoegd. De eerste foto van mijn wandelschoenen die vandaag binnen zijn gebleven vanwege het natte weer buiten en een stapel boeken die ik bekeken heb om een keuze te maken over welke bekende fotograaf ik een presentatie ga geven. Ik ga ik een keuze maken tussen Helmut Newton, Stephen Vanfleteren en Richard Avedon. Het meest spreekt mij op dit moment de zwart wit portretten van Stephen Vanfleteren aan, wellicht dat hij dan ook mijn keuze gaat worden.

Boeken doornemen voor keuze presentatie

Schoenen blijven binnen door het natte weer

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie