Diafragma, sluitertijden en lichtmeting


De 2e les staat in het teken van theorie en techniek van de verschillende camera's. Voor mij is dit voornamelijk herhaling van de lessen die ik enige jaren geleden heb gehad in een basiscursus bij Fotogram in Amsterdam. Voor anderen is het de 1e keer dat ze met termen als diafragma en sluitertijd in aanraking komen en de camera voor het eerst van de automaat afhalen en foto's gaan maken in de manuel stand. Daarnaast komt de lichtmeting in de camera aanbod met uitleg in het verschil  keuzes van lichtmeting. Na de uitleg is het buiten hiermee experimenteren en foto's maken.
Ik maak een 3-tal foto's waarmee ik het verschil wil laten zien in spotmeting en deelmeting. Bij spotmeting maak ik bewust 2 foto's waarbij 1 foto de belichting instel op de wolkenlucht, 1 foto met de belichting ingesteld op de gebouwen en 1 foto met deelmeting. Je ziet duidelijk in de 3 foto's het verschil van instellen. Nu is het altijd de vraag wat wil je als fotograaf laten zien en welke keuze hoort hier dan bij.

Spotmeting op de lucht
Spotmeting op de gebouwen
Deelmeting 
Vandaag is ook de datum waarop je een presentatie van een fotograaf van eigen keuze gaat geven. Mijn keuze om een presentatie over de fotograaf Stephen Vanfleteren te houden is goed bevonden door de docent. Nu dan ook druk informatie aan het verzamelen welke ik in mijn presentatie kan gebruiken. Ik bewonder deze fotograaf voornamelijk om de portretten die hij maakt.
In het volgende filmpje geeft hij een toelichting over een expositie van (zwart-wit) portretten welke in Gent en Maastricht heeft gehangen. De expositie in Maastricht heb ik gezien.



Naast de opdracht voor het dagboek waarvan we vandaag nog geen foto's hebben besproken moeten we een studieportfolio maken. Hoe we dit doen mogen we zelf bepalen. Het kan een simpele map zijn met daarin allerlei aantekeningen, foto al dan niet zelf gemaakt. Middels de map moet voor de docent en studiebegeleider duidelijk worden met welke fotografie je bezig bent en welke vorderingen je maakt, dit in combinatie met een persoonlijk ontwikkelings plan wat je zelf moet schrijven. Toch nog even nadenken hoe ik dat ga doen, wordt vervolgt. Verder volgende week het plan van aanpak voor de serie over je eigen straat inleveren.

www.guillaumefotography.nl
.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie