Presentatie Stephen Vanfleteren, compositie, basis photoshop en Noordlicht expositie



Gisteren heb ik mijn presentatie over een bekende fotograaf gehouden. Al eerder had ik de keuze gemaakt voor Stephen Vanfleteren, een belgische fotograaf die indrukwekkende zwart wit beelden maakt. Het meest indruk maken de portretten die hij maakt. In Gent heeft hij in 2009 een grootse expositie gehouden met enkel zwart wit portretten van kunstenaars, acteurs, schrijvers, regisseurs, muzikanten en alle andere mensen die zich uiten door hun beroep. Recent heeft hij ook een expositie gehouden in het Fries museum met Flakkelȃn.  Hier ook prachtige portretten en landschaps foto's. Bijzonder om te zien op welke wijze hij verbindingen ziet tussen een portret en landschap.



Een dagpopdracht vorige week was opzoeken wat bepaalde composties betekenen en daarna hier buiten foto's bij maken. Ik had de opdracht om foto's met een centrale compositie en foto's met een vlak compositie te maken. De eerste is makkelijk als het onderwerp maar centraal in het beeld staat. De 2e was toch iets meer zoeken, er moest sprake zijn van verschillende vlakken met weinig informatie waar toch perspectief in zit. Hieronder 2 foto's welke ik daarbij gemaakt heb.

Centrale compositie


Vlak compensitie

In deze les een blok gehad over de geschiedenis van fotografie met wie heeft fotografie uitgevonden en de eerste foto gemaakt. Iets waar je niet direct bij stilstaat als je bezig bent met fotograferen maar wel interessant om toch eens op te zoeken en te weten.

Het onderwerp basis photoshop is voor mij persoonlijk niet vernieuwend, eerder herhaling van stof welke ik in een cursus bij Fotogram heb gehad. Merk wel dat ik dit toen voor de 1e keer taaie stof vond en dat een aantal medecursisten nu dezelfde ervaring hebben. Ik mag dan ook constateren dat ik de afgelopen jaren al een aardige basis heb gelegd op dit gebied. Ben absoluut nog geen topper in Photoshop en zal de komende hier nog veel in kunnen leren.
De te gebruiken RAW converter is ook aan bod gekomen waarbij het mij enigzins verbaasd dat er niet over Lightroom wordt gesproken maar enkel de RAW converter in Photoshop. Persoonlijk ben ik helemaal fan van Lightroom om mijn RAW beelden in te lezen en evt. te corrigeren/ bewerken.

In de middag hebben we voor het eerst gekeken naar werk wat we voor de opdrachten gemaakt hebben. Erg inspirerend en mooi om te zien wat eenieder met de thema's aan foto's maakt. De meeste worstelen met het maken van foto's van de straat wat op zich ook een lastig thema is. Zelf wil ik kijken om mogelijk een aantal portretten te maken van de bewoners in de straat. Het dagboek vult ook eenieder op zijn eigen manier. Zelf heb ik nu ook een behoorlijk aantal foto's gemaakt en op een enkele dag na iedere dag 1, waarvan er veel zijn van de wandelingen die ik regelmatig maak. Een daarvan is de foto's hieronder tijdens de wandeling Fort Rammekens van Vlissingen naar Arnemuiden op een grasdijk. De eerste voor ik over het hekje ging en de 2e nadat ik het hekje met de koeien was gepasseerd. (let op de koe rechts in beeld....)

Grasdijk wandeling Fort Rammekens

Grasdijk, wandeling Fort Rammekens


In leeuwarden is op dit moment het noorderlicht fotofestival met een grote expositie in het Fries museum. Deze heb ik bezocht en het was wederom zeer de moeite waard, vele mooie foto's van mensen met diversen verschillende bevolkings groepen uit de wereld. Het thema is land, country life in the urban age. Leuk detail was dat er ook foto's hangen van de russische fotograaf Alexandra Demenkova welke ik 2 jaar geleden persoonlijk heb gesproken om haar werk door te nemen voor een mogelijke expositie bij Fotogram in Amsterdam. Haar werk en het verhaal dat erbij hoort was voor mij dan ook direct herkenbaar.

Foto's van Alexandra Demenkova op Noorderlicht expositie

Prachtige foto's van Jackie Nickerson
Op de onderst foto: De waardigheid, trots en hoop van Afrikaanse landarbeiders vastgelegd in krachtige portretten, die haaks staan op westerse strerotyperingen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie