Opdracht dagboek, Photo Breda 2010 en bezoek Foam

De laatste weken op de fotovakschool hebben in het teken gestaan van werken aan je opdrachten en het bespreken van werk. Zelf heb ik 1 van deze dagen gebruikt om de opdracht fotografisch dagboek uit te werken in een digitaal fotoboek. Heb hiervoor gebruik gemaakt van de software van Profotonet. Een mooie gelegenheid om eens uit te proberen hoe de kwaliteit prijsverhouding is van de fotoboeken. Ben over de afdruk van reguliere foto's altijd erg tevreden geweest. De software voor het digitaal fotoboek is erg gebruiksvriendelijk. Ik heb gekozen voor het grote formaat van 30 bij 30 cm. De keuze voor het grote formaat is om hiermee fysiek de ruimte te laten zien die ik in de foto's heb genomen van de landschappen.
Eerst een aantal verschillende pagina indelingen geprobeerd om te zien welke het beste bij mijn foto's uitkomen. De feedback van de docent die ik hierbij kreeg is om te niet te veel verschillende pagina indelingen te maken omdat dit erg onrustig en rommelig kan overkomen.
Het boek heeft in totaal een 30 bedrukte pagina's gekregen met foto's waarvan op de 1e 2 een inleiding van mijn foto's staat en mijn keuzes voor de gekozen foto's. Op de laatste bedrukte pagina heb ik een korte samenvatting van de opdracht geplaatst en mijn idee om de opdracht het komende jaar verder uit te gaan werken tot een boek met foto's van NS wandelingen gedurende het gehele jaar waar als rode draad de 4 jaargetijden zichtbaar in elkaar overlopen.
(op de foto's staan de woorden Proof die niet werkelijk in het boek staan)

Openingspagina uit het boek

Voorbeeld van een pagina uit het fotoboek

Nadat ik alle foto pagina gevuld had in het boek heb ik het boek via internet besteld. Dit bestellen ging snel en de bestelprocedure is duidelijk.  Binnen 7 werkdagen zal ik het boek ontvangen.  De 4e werkdag daarna had ik het boek in huis en ik moet beamen dat het boek kwalitatief aan alle verwachtingen heeft voldaan. De kwaliteit van de afdrukken en het papier is erg goed, de foto's die over 2 pagina's lopen gaan naadloos over van de linker naar de rechterpagina. Ieder pagina in het boek ligt vlak als je het boek op tafel legt. Kortom ik ben erg tevreden en zal in de toekomst zeker vaker een fotoboek hier gaan bestellen ondanks de toch enigzins behoorlijk hoge prijzen.

De andere opdrachten moet ik nog verder uitwerken, de tijd komt in het gedrang zeker nu mijn lens defect is en ik met mijn been op stoel zit vanwege een ontsteking in mijn onderbeen.



Photo Breda 2010

Op zondag 3 oktober heb ik een bezoek gebracht aan photo Breda 2010. Een 2 jaarlijks evenement in het centrum van Breda met vele exposities in verschillende locaties en veel buiten exposities.  Het thema van de exposities is TILT: 


De wereld staat op zijn kop.
Migratie van bevolkingsgroepen.
Normen en waarden die vast leken worden opnieuw ter discussie gesteld. Een war on terror. Wie kun je nog vertrouwen en wie niet meer? Het milieu staat hoger op de agenda dan ooit. Al Gore? Zijn tegenstanders? Wie heeft gelijk? Aan de ene kant van de wereld wordt honger geleden terwijl aan de andere kant overschotten worden geproduceerd. En nu, tot overmaat van ramp, zijn we in een financiele crisis terecht gekomen die zijn weerga niet kent.De moderne mens ziet al deze ontwikkelingen op zich af komen. De één beleeft dit intens en probeert een antwoord te vinden. Aan de ander gaan deze ontwikkelingen voorbij. De een neemt zelf verantwoordelijkheid, de ander leunt op wat instituties voor actie ondernemen.
Ik heb eerst een bezoek gebracht aan de expositie van Carl de Keyzer in het Graphic Design Museum, mooie expositie. De buitenexpositie rond de stadszaal en Breda museum vond ik het meest aantrekkelijk, enerzijds door het grote formaat foto's, anderzijds de beelden zelf. Grappig was ook de invloed van het zonlicht op sommige foto's waardoor er voor mijn gevoel een volledig nieuw beeld ontstond. Hieronder enkele foto's die ik genomen heb van foto's die mij persoonlijk aanspraken.
Foto welke door het opvallend licht een nieuw beeld vormt

Photo Breda 2010

Photo Breda 2010
Photo Breda 2010

Bezoek Foam Amsterdam
Een week later op zondag 10 oktober heb ik een bezoek gebracht aan het Foam in Amsterdam, een van mijn favoriete musea. De exposities van Jim Goldberg en Johan van de keuken spraken mij erg aan. 
De expositie van Jim Goldberg is een bonte verzameling van dagboeken polaroids en andere foto's. Opvallend bij de polaroids is dat er op de meeste is gekrast en/of geschreven. Elke foto vertelt op die manier een eigen verhaal, erg bijzonder om te zien.
Impressie van de expositie van Jim Goldberg

De expositie van Johan van der Keuken vond ik erg mooie voorbeelden hebben van beeldverhalen. Het beeldverhaal van mensen die langs een gekleurde muur/container lopen vind ik erg goed door de weinige info in de beelden en de kleurrijke kleuren. Een andere serie van een dansend paar op de straat in verschillende positie die in een ronde wand werden gepresenteerd vind ik zeer fascinerend om te zien. Veel dezelfde beelden met telkens op detail een verandering. Hieronder een foto van de kleurrijke muur.
Beeldverhaal Johan van der Keuken.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie