Icc printprofielen - Indesign - Opdracht magazine - Global street child

De 2e module van de opleiding staat in het teken van Digital Workflow. Als eerste kwamen de icc printprofielen aan bod en het gebruik van de verschillende kleur ruimten. Een onderwerp wat ik tot op heden aan mij voorbij liet gaan. Echter naar mate je langer met fotografie bezig bent en steeds kritischer wordt op de uiteindelijke afdruk is het onderwerp een mooie aanvulling voor mijn kennis op dit gebied. Vaak constateer ik dat mijn afdrukken via profonet toch wat donkerder zijn dan op mijn scherm. Nu is het zeker niet zo dat alleen de kleur ruimte en de print profielen belangrijk zijn voor een juiste weergave van de kleuren. Het begint bij een juiste kalibratie van het scherm. Deze kalibratie heb ik recentelijk nog uitgevoerd dus er moet meer zijn. De kleur ruimten heb ik inmiddels allemaal op elkaar afgestemd. In de camera's, photoshop en lightroom gebruik ik nu standaard adobe 1998 als kleur ruimte. Voor het afdrukken via profotonet ga ik bij mijn eerst volgende bestelling bewust eens een afdruk inzenden met 2 verschillende printprofielen. Het profiel wat ik tot op heden standaard gebruik en heel specifiek het printprofiel dat ik gedownload heb via de website van profotonet. Ben dan ook benieuwd hoe de afdrukken eruit zien en verschillen van elkaar.
Nu fotografeer ik al een aantal jaren, echter ik had nog nooit een afdruk zelf gemaakt, niet dat dit nu zo ingewikkeld is maar het is er nooit van gekomen. Nu hadden we voor een opdracht op school een afdruk nodig van de kettingbrief die we de afgelopen weken hadden gemaakt. Een goede reden om op school een afdruk te maken en ik moet bekennen dat ik onder de indruk ben van het resultaat van de afdruk. Binnenkort ook thuis maar eens afdrukken maken op mijn Epson photo printer die ik vorig jaar gekocht heb.

Oude schuur voor de kettingbrief
In deze module hebben we slechts 1 opdracht die we moeten inleveren en dat is een magazine van minimaal 8 pagina's inclusief voor en achterblad met daarin minimaal 1 dubbel spread. Het plan van aanpak heb ik inmiddels ingeleverd en het onderwerp heb ik gerelateerd aan mijn werk. De teams waar ik mee werk kennen veel verschillende cultuur afkomsten.  Wat ik zo mooi vind is dat al deze verschillende culturen samen 1 hecht team vormen en iedere dag reizigers op stations voorzien van eten en drinken voor onderweg. In azie gebruikt men vaak de term "same same but different" . Iedereen werkt in 1 team samen met dezelfde doelstellingen in de winkel. Dit zelfde team bestaat uit meer dan 10 verschillende cultuur achtergronden, wat voor mij een mooie voorbeeld is van hoe een multiculturele samenleving positief met elkaar kan samengaan.


De komende weken wil een aantal medewerkers fotograferen in hun werksituatie (same same) met als tegenstelling in een prive situatie (different). De dubbel spread wil ik invullen met een teamfoto met daarin allemaal medewerkers uit de verschillende culturen.

Het maken van dit magazine ga ik doen in Indesign, een programma waar ik tot op heden nog niet mee gewerkt heb. In de les van afgelopen week is hier uitgebreid aandacht aan gegeven. Het is een redelijk makkelijk (als je het weet :) ) programma om mee te werken. De eerste stappen hierin zijn de pagina opmaken en verdelen in vlakken en deze vullen met foto's, illustraties en teksten.  Ook het werken met lagen hierin lijkt mij erg prettig en handig. Je moet het even weten hoe te doen. Komende week dan ook maar alvast een oefenen om een voorbeeld te maken.
Voor het magazine moet ik ook een moodboard maken, hiervoor ben ik van het internet allerlei foto's aan het verzamelen die mijn inziens bij het thema passen en boodschap die ik in het magazine wil laten terug komen. Weer eens een andere manier om met een opdracht te starten, waarbij het nadenken over wat ik wil ga doen en laten zien je bewust maakt hoe e.e.a aan te pakken en het niet aan het toeval over te laten.

Al surfend kwam ik deze week foto's tegen van Ton Hendriks en zijn project  . Wat een prachtige foto's....wow! Als je vraagt wat ik nog graag wel eens zou willen fotograferen als project dan zou dit een goed voorbeeld kunnen zijn. Al eerder had ik foto's gezien van zijn project in Mongolie wat ik ook erg mooi vind. Ik zou je als lezer zeker willen aanraden om eens een kijkje op zijn website te nemen. http://www.globalstreetchild.org/ 

Boek van Ton Hendriks
Via www.blurb.com heb ik bovenstaand boek besteld met daarin veel portretten uit dit project. Voor mij is dit tevens een mogelijkheid om de kwaliteit van de fotoboeken die je via deze site kunt bestellen te beoordelen. De website geeft aan dat ik binnen 1 week het boek in huis ga hebben. Erg snel, het komt vanuit de US en ben dan ook benieuwd of het klopt.

Voor mijn eigen project over de NS wandelingen in Nederland heb ik na 2 maanden niet te hebben gelopen door de wond tijdens mijn laatste wandeliing, gisteren weer een NS wandeling gemaakt in de achterhoek. Het weer was prachtig en in het landschap was veel dauw en rijp te zien. Heb dan ook weer mooie foto's voor het project kunnen maken.

NS wandeling Formerhoek  Vorden - Ruurlo

NS wandeling Formerhoek  Vorden - Ruurlo

NS wandeling Formerhoek  Vorden - Ruurlo

  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie