Opdracht straat - opdracht portret - assesment

In de laatste week voor het assesment moet ik mijn straatopdracht nog realiseren. Mijn eerste plan om de bewoners van de straat te fotograferen heb ik niet uitgevoerd. Ik heb uiteindelijk gekozen om de straat zo in beeld te brengen als ik hem beleef. Mijn straat is typisch een straat waar je alleen komt als je er woont of moet zijn, er is geen doorgaand verkeer. Ik ben aan het begin van de straat begonnen en heb om de 20 voetstappen met de groothoeklens 14mm een foto gemaakt op iets meer dan 1 meter hoogte op het midden van de weg recht vooruit en dit herhaald tot aan mijn voordeur. Nadat het donker was geworden heb ik hetzelfde nogmaals gedaan echter dan vanaf mijn voordeur de straat uit. De laatste serie heb ik in zwart wit omgezet om op die manier wat meer sfeer in de foto's terug te laten komen.
Tijdens mijn assesment is deze zwart wit serie het best beoordeeld. Hieronder de serie van 8 foto's in het zwart wit van mijn straat.











Naast de opdracht straat moest ik nog 2 opdrachten inleveren; 1. een portret van een geliefde en 2. een reconstructie van een foto van een door mij gekozen fotograaf waar ik eerder al een presentatie van heb gehouden t.w. Stephen vanfleteren.. De reconstructie moet ik nog doen. Ik heb de foto van de palingvisser genomen om een reconstructie van te maken, waarbij de kleine scherptediepte het meest belangrijk is om terug te laten komen in de foto die ik maak.
Voor het portret van een geliefde heb ik gekozen om een foto van mijn vader te maken in zijn eigen stoel waar hij dagelijks de avonden doorbrengt. Voor de foto heb ik gekozen voor een klein diafragma (1.2) om alvast te oefenen voor de reconstructie.

Wiel Tychon
Op donderdag 4 november had ik mijn eerste assesment en studieloopbaangesprek gehad. Voor beiden onderdelen kan 6 studiepunten behalen. In het studieloopbaangesprek komen een aantal onderwerpen aan de orde; 1. hoe ervaar je tot nu toe de opleiding, 2. je eigen POP en 3 de foto's die je in de afgelopen periode hebt gemaakt al dan niet voor de opdrachten.  De belangrijkste feedback die ik uit het studieloopbaangesprek heb gehaald is dat ik meer moet varieren in het maken van foto's en dat  mijn foto's allemaal braaf zijn.....Voor mijn website heb ik een aantal nuttige tips gekregen die ik de komende tijd wil gaan aanpassen op de website. Minder mappen met foto's en niet teveel dezelfde type foto's, de kijker (opdrachtgever) wil zien welke foto's maken kan en niet hoeveel ik er al gemaakt heb, ook de tab met apparatuur voegt niets toe aan de site.
Binnenkort dan ook maar eens kritisch naar de site kijken en aanpassingen doorvoeren.

Na mijn studieloopbaangesprek had ik mijn assesment waarin ik in pakweg een 10 minuten mijn werk mocht presenteren aan de docent en de overige studenten. Hier heb ik mijn straatopdracht en portret van een geliefde getoond en in een eerder bericht beschreven (dag)boek van mijn NS wandelingen.  De straatopdracht en het boek zijn als erg goed beoordeeld. Opvallend was dat de docent dezelfde opmerking gaf als de studieloopbaanbegeleider dat ik meer mocht afwijken van mijn standaard foto's die ik maak. Meer variatie en meer durf om af te wijken van wat ik nu doe. Hmm toch maar eens over nadenken hoe ik daar mee omga.

Aan het eind van de eerste module heb ik van de 12 punten 11 punten behaald. Het laatste punt wat ik nog mis komt door de reconstructie die ik nog niet heb gemaakt. Bij het volgende assesment in januari kan ik deze alsnog inleveren. 

Antoon Tychon
.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie