Nieuwe module - Technische Camera - Exposities Amsterdam

21 april start ik met de nieuwe module studio fotografie waar ik al redelijk wat ervaring in heb. Ben ook benieuwd wat ik aan nieuwe dingen hierin ga leren en ontdekken. De eerste lessen staan in het teken van de technische camera. Een taaie theoretische stof die hierbij hoort.
De technische camera bestaat uit een aantal delen, de voorkant met een lens erin, de balg die lichtdicht moet zijn en een achterkant. De camera die we op school gebruiken is van het merk Cambo met daarachter een digitale camera (Canon EOS 5D).  De camera sluit je op een Imac aan en met het programma Capture One laadt je een gemaakt beeld direct op het scherm.
Tijdens een les krijgen we de opdracht om een eetbaar landschap te fotograferen, en dit met de technische camera vast te leggen waarin alles zoveel in het beeld scherp is. Het scherpstelvlak moet dan ook juist gemaakt zijn en zo klein mogelijk. Wat een ingewikkelde theorie als je dat niet begrijpt. De voorkant van de camera bepaal je voor het bepalen van het perspectief, de achterkant voor de indruk van het perspectief. Horizontale lijnen en verticale lijnen in het perspectief regel je dus met de achterkant.

Voor de opdracht koop ik in de supermarkt tal van etenwaren om hier een poging tot een eetbaar landschap van te maken. Als iets in fotografie niet mijn ding gaat worden is dit het wel, maar volgens de docent kun je dat pas zeggen als je het ook gedaan hebt. Zit wat in, dus aan de slag.
Na een paar uur frutselen met groente en snoep komt nog het vastleggen met de technische camera, vele foto's volgen die het net niet zijn qua scherpte en/of licht. Grappig is wel dat we op een gegeven moment een klein stukje niet goed belicht hadden. De docent komt met een klein (make-up) spiegeltje en reflecteert het licht precies waar het nodig is. Handig om te onthouden. Hieronder 1 foto van het eindresultaat, niet WOW maar gezien de tijd en moeite die ik er samen met een andere student (Merel) in gestoken heb, toch trots zijn op het resultaat van iets wat niet mijn ding is of gaat worden.

Eetbaar landschap in studio met technische camera gemaakt


Exposities Amsterdam


Na een lange tijd geen exposities bezocht te hebben maak ik tijd om een middag in Amsterdam te besteden aan het bezoeken van meerdere exposities. Ik start in het FOAM waar  de expositie Antiphoto- journalism en de expositie van Dana Lixenberg bekijk. http://www.foam.org/press/2011/antiphotojournalism
De foto's mensen in beeld spreken mij het meest aan en in het bijzonder de foto's van Gilles Peress, Paul Lowe en Kadir van Lohuizen.
Foto van Gilles Peress

Foto van Kadir van Lohuizen
Van fotograaf Gilles Peress hingen veel beelden welke gemaakt zijn tijdens zijn verblijf in Kosovo in 1999.  De foto's van Kadir van Lohuizen laten veel beelden zien uit een onderzoeksproject naar de diamantindustrie in 2004-2005.

Na het FOAM bezoek ik "Huis  Marseille" om de expositie Marrigje de Maar: Rode Rozen, Gele Regen
Marrigje de Maar exposeert interieurs die zij de afgelopen vijf jaar langs de grenzen van China fotografeerde, in het noorden, zuiden, westen en langs de oostkust. Haar interieurs tonen het leven van de verschillende minderheden in China. Ze latat zien hoe deze mensen van hun huis een plek maken waar ze zich thuis voelen, hoe eenvoudig en spaarzaam dat soms is ingericht. Natuurlijk licht bepaalt de inrichting en de sfeer van het interieur. 
Prachtige beelden die mij persoonlijk enige herkenning oproep van mijn reis China-Tibet 2 jaar geleden. 

Foto Marrigje de Maar

Foto Marrigje de Maar

Foto Marrigje de Maar

Tot slot bezoek ik in de oude kerk jaarlijkse World Press Photo. Het is altijd weer verbazing wekkend om te zien hoeveel leed er in de wereld in een jaar tijd plaats vind en dat veel foto's van deze gebeurtenissen in de prijzen vallen van de World Press Photo. Gelukkig zijn er ook beelden die niet alleen ellende  vertellen en in de prijzen vallen. In vergelijking met vorig jaar vond ik de expositie dit jaar mooier en aansprekender. Het grotere formaat foto's doet het ook erg goed.
De winnende foto van Joost van de Broek blijf ik erg mooi vinden,  de winnende foto van het afghaanse meisje erg aangrijpend en de serie van Martin Roemers erg mooi om te zien.

Winnende foto Joost van den Broek

Winnende foto uit de serie van Martin Roemers

Winnende foto Word Press Photo


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie