Studio fotografie - Portoflio foto's selecteren

Tijdens een van de lessen krijgen we de opdracht om met verschillende lichtopstellingen verschillende foto's te maken.  In de eerste serie gaat het erom dat de grijze achtergrond ook grijs op de foto komt, in een volgende opstelling het licht zodanig opstellen dat de grijze achtergrond wit op de foto komt maar niet overbelicht is en als 3e het licht zo opstellen dat de grijze achtergrond zwart op de foto wordt. Een leuke oefening om te doen wat de verschillende lichtopstellingen kunnen veranderen. Een goede oefening ook te kijken wat het toevoegen of weghalen van licht met je beeld doet. Ondanks dat ik toch al wat ervaring heb met het fotograferen in een studio geeft deze les meerdere nieuwe inzichten en mogelijkheden die ik in de komende tijd kan toepassen.

Antoon Tychon


Hierboven een foto van mijzelf met de witte achtergrond (die in werkelijkheid donkergrijs is.  Lastig aan mij fotograferen is vaak mijn kale hoofd dat enorm glimt. De docent had daar een prima oplossing voor door het polarisatiefilter te gebruiken. Nu ken ik het gebruik van dit filter wel buiten in de natuur en spiegelingen in voorwerpen maar het was nog niet eerder in mij opgekomen om het te gebruiken in een studio voor een model met een glimmende huid.

Een ander aspect dat ik niet eerder had toegepast in de studio is het afvlaggen van licht bij een model dat te veel licht krijgt op witte kleding, welke in de foto vervolgens teveel aandacht vraagt. Door een simpel zwart doek vlak naast het model te houden bij de witte kleding krijg dit veel minder licht en gaat de aandacht meer uit naar het gezicht van het model.


In een van de daaropvolgende lessen gaan we foto's selecteren om zo te komen tot een portfolio van een groot aantal gemaakte foto's. Voor deze gelegenheid heb ik mijn mappen van de afgelopen 3 jaar meegnomen gevuld met enkele honderden foto's. Als je begint met selecteren kies je telkens 1 item waarop je selecteert, het maakt daarbij niet uit of je de foto nu geschikt vind of niet. Eerst selecteer je bijvoorbeeld op het soort foto, portret, landschap etc. vervolgens kun je de portretten weer onderverdelen in alleen een gezicht op foto, hele persoon op de foto, ouderen, kinderen etc. Daarna selecteer je op belichting en uiteindelijk houd je op deze manier een beperkt aantal foto's over. Wat voor mij persoonlijk leuk was aan de opdracht is om te zien op welke manier de andere studiegenoten mijn foto's selecteren en feedback geven op de foto's. Erg leuk en leerzaam. De foto's die uiteindelijk overbleven zaten allen al in mijn portfolio, dus het selecteren gaat mij aardig af.

In mijn persoonlijk gesprek met mijn docent mijn opdracht voor deze module doorgesproken en feedback gekregen over de foto's welke ik laatst gemaakt hebt met model op locatie station Beekbergen in Lieren. Voor mij 3-luik opdracht ga ik foto's maken met gekleurd glas en zonlicht dat door de glazen heen valt en daarmee een projectie geven op de ondergrond waar de glazen op staan. De komende week hier maar eens mee aan de slag gaan.

Glas voor mijn module opdracht

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie