Fotofestival Naarden - FOAM - Melkweg - FOMU - Fotomuseum Rotterdam - (In de marge)

De laatste weken is er in Nederland een gebrek aan zon en zijn veel weekende regenachtig en koud. Ideaal om musea te bezoeken en te genieten van prachtige foto's die er geëxposeerd worden. Per musea een korte toelichting van de expositie en mijn persoonlijke voorkeur voor fotografen die er exposeren.

Het fotofestival in Naarden van 21 mei t/m 19 juni bezocht ik voor de 1e keer, het festival is 1x in de 2 jaar en dit jaar was de 1e keer dat ik tijdens het festival niet op vakantie was en gezien de positieve reacties van de eerdere edities wilde ik dit jaar er naar toe. Het thema van het festival is “Let’s Face it” portraits of Dutch Photography De expositie is verdeeld over verschillende locaties in het stadje Naarden vesting. De dag dat ik  het festival bezoek is het heerlijk zonnig weer, ideaal dan ook om alle exposities binnen en buiten te bezoeken. Portret fotografie vind ik fascinerend. De emotie en het verhaal dat een beeld vertelt over een mens, geweldig.  In de kerk zijn een aantal fotografen die mij persoonlijk erg aanspreken. Allereerst de portretten van Stephen Vanfleteren, Koos Breukel en Joost van de Broek.  Maar ook de portretten van Marie Cecile Thijs vind ik erg goed, hoe je van eenzelfde beroep met simpele attributen toch een bijzonder verhaal kan vertellen.

Toegang tot Naarden vesting

Portretten van Stephen Vanfleteren, Koos Breukel en Joost van den Broek

Overzicht van portretten van Marie Cecile Thijs

De expositie in deze kerk was voor mij toch wel het hoogtepunt, De exposities op de andere locaties waren zeker ook de moeite om te bezoeken.  Portretten die mij daarvan bijgebleven zijn die van de fotograferen; Torben Raun met zijn serie Tokyo fashion girls (zie foto hieronder),  Gerwin Botterhuis met de serie portretten van transgender prostituees en Flokje van Lith met een serie sprekende ogen portretten met de titel Eyes of innocence.

Tokyo fashion girls van fotograaf Torben Raun
Tot slot is het altijd leuk om foto's tegen komen van een docent die mij tijdens de 1e cursus welke ik bij Fotogram in Amsterdam heb gevolgd enthousiast heeft gemaakt in fotografie. De foto hieronder is van voormalig studenten van de fotoacademie.

Expositie oud-studenten Fotoacademie

In het Foam in Amsterdam bezoek ik de expositie inwaarts and onwards van Anton Corbijn, prachtige zwart wit beelden kenmerkend voor Anton Corbijn. Prachtig om naar te kijken

Foto van fotograaf Anton Corbijn uit de expositie inwards and onwards
Ook de expositie Solstice van Misha de Ridder met de landschappen is erg fascinerend om te zien. Op het eerste oog simpele landschapsportretten maar het blijft boeien om er naar te kijken.
Beiden exposities zijn nog te bekijken tot eind augustus en zeker de moeite waard.

Vanuit het FOAM loop ik naar de melkweg om de expositie Insight Tibet te kijken.
In Nederland is voor het eerst een foto-expositie te zien over Lhasa (Tibet), met werk van uitsluitend Tibetaanse fotografen. Tibet werd tot nu toe bijna alleen door Westerse fotografen vastgelegd. Deze expositie geeft een beeld van binnen uit.
In het kloppend hart van het oude centrum van Lhasa heeft zich een groep actieve kunstenaars gevestigd. Acht van hen leveren een bijdrage aan deze tentoonstelling:
Angchen – Benchung - Jangbu - Kelsang Tsering – Keltse - Tenpa Yanden - Tsewang Tashi – Zhangpin


Een prachtige expositie die voor mij mooie herrineringen en herkenbaarheid naar boven haalt van reis naar Tibet 2 jaar geleden.
Expositie Insight Tibet Melkweg Amsterdam
In Antwerpen mag ik graag enkele keer per jaar naar het FOMU gaan om exposities te bekijken, niet naast de deur maar de exposities zijn altijd de moeite waar in combinatie met een bezoek aan de oude binnenstad.
Er zijn 4 fotografen die samen exposeren:
De fascinatie voor de mens, zijn emoties en zijn onzekerheden ligt aan de basis van het werk van Elke Andreas Boon (BE). In de wereld die zij creëert, bestaat geen volmaaktheid. Het is een wereld van vertwijfeling en imperfectie, maar net daarom ook van schoonheid en vrijheidsbesef. 
Elinor Carucci (IL) fotografeert al jaren haar naaste omgeving. Haar foto’s zijn een intieme getuigenis van de relatie met haar partner, haar kinderen en haar ouders. Door hun eerlijkheid zijn de beelden zowel poëtisch als confronterend.    
Uit de foto’s van Alexandra Cool (BE) spreekt een verlangen om het onzichtbare, de inspiratie, vast te leggen. Met een pinhole camera maakte ze portretten van schrijvers aan het werk. 
Jacques Sonck (BE) maakt indringende straat- en studioportretten van opvallende figuren uit alle lagen van de bevolking. In zijn foto’s gaat hij op zoek naar archetypes. Sinds 1975 breidt hij die catalogus systematisch uit.

De foto's van Elinor Carucci en de facinerende portretten in zwart wit van Jacques Sonck zijn echt geweldig, je blijft ernaar kijken zo mooi.
De expositie is nog tot eind september en als je de mogelijkheid hebt en portret liefhebber zou ik zeker gaan kijken. http://www.fotomuseum.be/tentoonstellingen/

Insight in het Fotomuseum Antwerpen
Als laatste heb ik recent een bezoek gebracht aan het fotomuseum in Rotterdam waar de expositie New topographics is te zien.  Een aardige expositie maar ik bemerk aan mezelf dat ik exposities met mensen mij meer boeien en ik interessanter vind. De donkere kamer een nieuwe permanente tentoonstelling die officieel op 25 september geopend wordt is nu al te bezoeken. Hier kun je luisteren en kijken naar bijzondere verhalen uit anderhalve eeuw Nederlandse fotografie. Bij het ingaan van de ruimte neem je een wit bord dat je in ontwikkelden legt en vervolgens start de beamer een presentatie.  Een erg leuke manier om verschillende onderwerpen onder de aandacht te brengen. De presentatie hebben een goede lengte en ik heb alle presentaties doorlopen. Erg leuk om te doen en interessant om te zien en horen. Op de foto hieronder de presentatie muziek in de fotografie met een foto van de beatles.

Tentoonsteliing De donkere kamer in het Fotomuseum Rotterdam

Een expositie die ik nog wil bezoeken in de komende weken is in het Belgische Gent.  Lees voor meer info  over deze tentoonstelling door op de volgende link te klikken.
http://www.museumdrguislain.be/index.php?option=com_content&view=article&id=319%3Ain-de-marge&catid=12%3Atentoonstellingen&Itemid=83&lang=nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie