Assesment module 6 mode en portret

Module opdrachten:

Donderdag 26 januari had ik het assesment voor de module mode en portret.  Van de 4 opdrachten voor deze module heb ik er maar 2 in kunnen leveren.

De opdrachten waren:
1.Maak een modeserie + denk na over de vorm van presentatie, en de serie bevat minstens 6 foto's.
2. Maak een documentaire mode/portret serie, en de serie bevat minstens 6 foto's.

3. Maak een serie "say cheese" portretten (minimaal 4 foto's).  
4. Maak een serie "say crackers" portretten (minimaal 4 foto's).
Het verschil tussen cheese en crackers is hier bedoeld als foto's met een lach en foto's zonder lach. 


Opdracht modeserie:
De opdracht modeserie wilde ik in de studio maken. Hiervoor heb ik een collega van mij, Marly gevraagd om model te staan.  Voor deze opdracht wilde ik een aantal portretten met verschillende lichtopstellingen in de studio waarin de aspecten mode en glamour terug te zien zijn. Een serie waar ik een hele dag aan gewerkt heb en zelf erg tevreden ben met het resultaat.  Ook het werken met nieuwe lichtopstellingen was erg leerzaam en leuk om te doen. Marly is na een hele dag model staan erg tevreden met de foto's die gemaakt zijn. 
Hieronder de foto's welke ik voor mijn serie heb ingeleverd.

Marly gefotografeerd door Antoon Tychon

Marly gefotografeerd door Antoon Tychon

Marly gefotografeerd door Antoon Tychon

Marly gefotografeerd door Antoon Tychon


Marly gefotografeerd door Antoon Tychon


Marly gefotografeerd door Antoon Tychon
O.a. de laatste foto van Marly heb ik gemaakt met de zogenaamde Jill Greenberg opstelling in licht.  Dit zijn 2 spots van achter naar voor gericht staan zodat het licht van beiden zijden langs het gezicht valt. Voor deze spots 2 zwarte schermen om geen hinder van de spots in de lens te hebben en ter voorkoming van lensflair. Aan de voorzijde een softbox om het gezicht goed uit te lichten. Bekijk de video hieronder als je meer wilt weten over  deze typische opstelling van fotograaf Jill Greenberg. Deze foto's is door mijn mede studenten beoordeeld als de beste foto in de serie.


Opdracht documentair portret:
Deze opdracht ook wel kleren van de keizer genoemd vanwege een aspect dat in de foto's terug moet komen wilde ik een aantal mensen fotograferen met tattoo en of piercings.  Ik had Janneke gevraagd om foto's te maken en of zijn nog vrienden/ vriendinnen heeft die ook een tattoo en/of piercings hebben waar ik foto's van mag maken.  Een vriend en vriendin van Janneke wilden graag meewerken, als locatie stelde Janneke voor om naar Tattoo palace in Amsterdam te gaan waar haar vriend werkt.  Op een zaterdagmiddag hier naar toe om de volgende serie hieronder te maken voor dit onderdeel van het assesment. Het zijn voornamelijk foto's buiten geworden, daar mijn pocket wizards het wederom lieten afweten en foto's binnen maken niet echt goed kan met alleen de flitser op de camera.
De feedback van mijn docent op deze serie is om meer foto's te maken met details en meer tijd te nemen voor het maken van de foto. De personen zijn zich nu nog te bewust dat je een foto gaat maken, door te wachten wordt de mimiek beter en daarmee ook de foto. Als extra idee gaf hij om om na te denken om een iemand te vragen die nu nog geen tattoo heeft en deze persoon te fotograferen als hij/zij de eerste tattoo laat zetten of iemand te  volgen en om de x maanden te fotograferen of als hij/zij een volgende tattoo laat zetten. 
Hieronder de foto's die ik voor deze serie ingeleverd heb.

Fotograaf Antoon Tychon

Fotograaf Antoon Tychon

Fotograaf Antoon Tychon

Fotograaf Antoon Tychon

Fotograaf Antoon Tychon

Fotograaf Antoon Tychon

Fotograaf Antoon Tychon


Opdracht say cheese:
Voor de derde opdracht (say cheese)  heb ik wel wat foto's gemaakt maar nog niet voldoende voor de serie. Ik heb voor deze opdracht 2  collega's gefotografeerd waar ik eerder mee samen gewerkt hebt bij SWIRL'S.  Ik wil de serie maken met foto's van medewerkers die een klant een product aanbieden en dit altijd met een klantvriendelijke glimlach doen. Tijdens deze opdracht was het lastig om voldoende mensen te vinden die mee wilde werken en ook tijd hiervoor hadden. Daarnaast wilde mijn apparatuur niet altijd even goed meewerken wat voor mij een enorm frustratie was.  De serie zal ik dan ook de komende weken alsnog af moeten maken om deze in te kunnen leveren.

Sylvana gefotografeerd door Antoon Tychon

Sharninella gefotografeerd door Antoon Tychon

Opdracht say crackers:
De laatste en vierde opdracht ben ik helemaal nog niet mee van start gegaan. Mijn idee om mijn tante en ooms van mijn vaders kant te fotograferen in de thuis situatie kreeg al niet direct medewerking van mijn tante. Zij vond het nu geen goed moment om foto's te maken, in het voorjaar is dit mooier en tja de haren moeten natuurlijk wel netjes gedaan zijn voor je op de foto gaat. Prachtig om te zien hoe iemand die bijna 90 jaar is nog voorkeuren en wensen heeft. Deze opdracht wil ik zeker alsnog gaan uitvoeren in de komende weken.

Tijdens deze module zijn er op verzoek 2 lessen besteed aan werken met Photoshop. Het blijkt dat ik op dit gebied nog veel te leren heb. Middels een aantal voorbeeld foto's enkele simpele handelingen geleerd en kleine truck en tips opgedaan.
Geleerd hoe je makkelijk werkt met paden en selecties maken. Hoe je op een simpele manier mist in een foto brengt middels lagen en enkele voorbeelden van Joey L. gezien en uitgeprobeerd. Dit laatste is erg leuk om eens te experimenteren om foto's een andere touch te geven.
Ik besef me in ieder geval dat ik de komende tijd ook hierin nog volop vooruit kan met nieuwe dingen leren. Leuk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie