Module landschap en architectuur

Module landschap en architectuur
Vorige week een nieuwe gestart waarin Landschap en architectuur centraal staat. Benieuwd wat we in deze module gaan doen en op welke manier de opdrachten inhoud krijgen. De 1e 2 lessen van de docent http://www.martinwieldraaijer.nl/  zijn voor mij erg inspirerend. Even niet allen techniek of simpel een opdracht uitvoeren maar veel meer uitgaan van wat ik zelf wil en wat bij mij past.

Voor deze module 3 eindopdrachten:

Opdracht 1 Vorm in het (stads)landschap,
Een serie van vijf foto's in een landschappelijke of urbane omgeving waarbij het thema vorm is. Vorm van gebouwen, van bomen, dijken of andere urbane of landschappelijke elementen.
Voor deze opdracht wil ik in het buurtschap Keent gaan fotograferen. (http://www.keent.net/) . 


De oudste vermelding van Keent dateert uit 1282. Het plaatsje heeft een Gelders verleden: tot 1958 behoorde het tot de Gelderse gemeente Balgoij, die in dat jaar opging in Overasselt. Keent kwam toen in Noord-Brabant te liggen. De Maas liep oorspronkelijk zuidelijk van het dorpje en vormde ook toen de grensrivier. Vanwege het overstrominggevaar, en in het bijzonder naar aanleiding van een overstroming in 1925, werd de Meander van Keent in 1938 afgesneden en kwam Keent op de linkeroever van de gekanaliseerde rivier te liggen. De verbinding met Balgoij is sindsdien verbroken. Een meander is een lus in de loop van een natuurlijke waterloop.


In 2009 is een project van start gegaan waarin de meander opnieuw wordt uitgegraven om meer ruimte te geven voor hoog water van de maas. Het buurtschap Keent zal bij hoog water dan omgeven zijn door water. De inmiddels verhoogde Keentseweg zal het buurtschap bij hoog water altijd bereikbaar houden. De ronde vorm van een meander die je op veel plaatsen in het buurtschap terug ziet wil ik middels foto's gaan vastleggen.
De reden voor mij keuze heeft 2 redenen, de 1e is dat ik het een mooi natuurgebied vind waar veel verandering plaats vind door ingrijpen van de mens en als 2e, het buurtschap Keent is de geboorteplaats van mijn moeder. Vorige week even naar het buurtschap geweest om al wat foto's te maken.


Maasdijk bij Keent


Verhoogde Keentseweg


Weg midden door buurtschap Keent
Hieronder 2 foto's waarin de vroegere meander die nu opnieuw uitgegraven wordt goed te zien. Binnen de meander het buurtschap Keent. In de onderste foto kunt je aan de horizon de rivier de maas goed zien.


Luchtfoto buurtschap Keent

Luchtfoto buurtschap Keent


De foto hieronder van hoogwater in januari 2011 en de meander vol staat met water uit de hoge maas.


Hoog water van de Maas in januari 2010




Opdracht 2  In holland staat een huis, 
Bij deze opdracht gaat het erom dat vanuit een gedachte/concept - wat is kenmerkend voor hoe de Nederlander woont - wordt gewerkt. Ook dit moet een samenhangende serie van tenminste vijf foto's worden.
Mijn keuze voor deze opdracht heb ik nog niet helemaal concreet. Ik heb voor mijzelf 2 opties waaruit ik ga kiezen. 
De eerste is om de voor Nederland typische rijtjeshuizen te fotograferen.  Op wikipedia kom ik de volgende omschrijving tegen. Een rijtjeshuisrijtjeswoning of tussenwoning is in Nederland een huis dat in een rijtje staat en van beide kanten wordt ingesloten door een ander, meestal identiek huis. Vaak staan er 4 of meer huizen in een rijtje, met op de hoeken een hoekhuis dat meestal meer grond heeft, en soms een garage. 
De tweede is met als thema het wonen achter de (rivier)dijk. Ik wil dan vooral woningen die vlak achter of tegen een dijk aan gebouwd zijn fotograferen.  Als voorbeeld hieronder een foto van het dorp Neerloon dat vlak tegen de dijk van de maas aanligt.


Neerloon achter de maasdijk


Opdracht 3  Land van mijn dromen,
Maak tenminste drie foto's van een voor mij ideaal Nederlands landschap. Wat vind ik bijzonder, mooi of waarin voel ik mij gelukkig. De opdracht heet land van mijn dromen maar dat mag evengoed ook 'stad van mijn dromen' zijn.
Ik heb niet een specifiek land van mijn dromen, iedere plek op de wereld heeft weer andere aspecten die het een land van mijn dromen kunnen maken.  Het kan de rust en leegte van een landschap zijn maar ook de dynamiek van een stad. Bij de dynamiek van een stad heb ik persoonlijk meer met historie en oudheden in een stad dan met moderne architectuur in een stad.  Voor deze opdracht ga ik het laatste Unesco werelderfgoed van Nederland fotograferen ' de grachtengordel van Amsterdam' .  http://www.unesco.nl/themas/cultuur/werelderfgoed-1.  In de komende weken afreizen naar Amsterdam om al lopend door het gebied van Singel, Prinsengracht, Herengracht en Keizersgracht foto's te maken. 



Torensluis over de singel Amsterdam

Midden in dit gebied ook de 9 straatjes, De Negen Straatjes zijn een aantal zijstraatjes van de Prinsengracht, de Keizersgracht, de Herengracht en het Singel in Amsterdam-Centrum, die zich sinds de jaren negentig zo presenteren. Samen vormen ze binnen het westelijk deel van de grachtengordel een buurt met veel kleine, aparte winkeltjes en restaurants.

De voor een deel uit de eerste helft van de 17e eeuw stammende bebouwing in dit gebied wordt in het noorden begrensd door de Raadhuisstraat en in het zuiden door de Leidsegracht. Daartussen worden Prinsen-, Keizers-, en Herengracht en het Singel op drie plaatsen gekruist door telkens drie in elkaars verlengde liggende straatjes; de drietallen lopen evenwijdig aan elkaar.

Komend vanaf de Prinsengracht richting Singel en beginnend bij het meest noordelijke drietal, is de volgorde van deze straatjes:
Reestraat – Hartenstraat – Gasthuismolensteeg
Berenstraat – Wolvenstraat – Oude Spiegelstraat
Runstraat – Huidenstraat – Wijde Heisteeg

De namen van een aantal van deze straatjes herinneren aan de ambachten die hier vroeger werden uitgeoefend, zoals het bewerken van beren-, herten-(harten-), ree-, runder- en wolvenhuiden.

Kortom de komende weken meer dan voldoende reden om erop uit te gaan.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie