Winterlandschap NS wandelingen

Dagwandeling Voorster Klei en Rammelwaard

De winter 2012 heeft lang op zich laten wachten, in februari begon het met vriezen en gingen temperaturen in de nacht flink onderuit tot op enkele plaatsen meer dan -20 C.  Het laagje sneeuw dat in de eerste dagen viel maakte er een mooi winters landschap van. Alle reden voor mij om er in het weekend op uit te gaan. Zaterdagmorgen 4-2-2012 al vroeg op staan om met de eerste trein te reizen naar Voorst-Empe bij Zutphen. Als ik met de trein naar school reis kom ik langs dit station en zie iedere keer de prachtige natuur die direct aan het station ligt.  Ik loop een dagwandeling uit het LAW boekje Hanzestedenpad, wandelen langs de IJssel van 11 kilometer door de Voortser Klei en rammelwaard met een groot stuk over de IJsseldijk.  Omdat ik zo vroeg van huis gegaan ben bij een temperatuur van -14, goed aangekleed, warme laarzen en mijn warme winterjas met sjaal aan. Als de zon opkomt valt er prachtig zacht licht over de velden wat het witte sneeuwlandschap een rode gloed geeft.  Nog niet eerder heb ik zoveel konijnen (kunnen ook hazen zijn) over velden zien rennen en ganzen over mij heen zien en horen vliegen. Verder is er vooral rust in de natuur, ik kom een enkele andere wandelaar tegen. Op de IJsseldijk ben ik de eerste wandelaar die door de sneeuw die de dag eerder is gevallen loop, buiten de sporen van een konijn.  Het zicht op de Rammelwaard is net een maanlandschap. Het bevroren water met daarin de bomen en struiken die vol met ijsrijp zitten en het laagje sneeuw op het water waar je op sommige plaatsen enkel een spoor ziet van een dier dat er gelopen heeft.
Het was voor mij de ideale wandeling in een prachtig landschap en de kou, ach daar merk je weinig van. Er stond geen wind en de zon scheen lekker warm, de muts en handschoenen konden dan ook in de rugzak.
Hieronder enkel foto's die mij persoonlijk erg aanspreken en een beeld geven van het gebied.


 Winterlandschap Voorster Klei in de ochtendzon

 Winterlandschap Voorster Klei

Mooie Figuren in het ijs

Winterlandschap Voorster Klei met overvliegende ganzen

IJsseldijk langs Rammelwaard

Rammelwaard in winterlandschap

Rammelwaard in winterlandschap

Winterlandschap Voorster Klei

Winterlandschap panorama Rammelwaard

NS wandeling Zaanse Schans,

Een week later op 11-02-2012 neem ik de trein naar Zaandam Kogerveld voor de NS wandeling Zaanse schans. Een korte route van 13 kilometer, ook vandaag met temperaturen ver onder de nul. Soms staat er wat wind wat het voor het gevoel een stuk kouder maakt, in de zon die ook vandaag volop schijnt is het heerlijk weer om te wandelen. Op de vele watergangen tussen het landschap op meerdere plaatsen schaatsers die hun rondjes rijden.  Bij het erfgoed Zaanse schans is het water van de Zaan volledig bevroren wat prachtige oud Hollandse wintertaferelen oplevert om te fotograferen.  Een enkel persoon op het ijs maakt het verhaal compleet.  Het enige wat vandaag ontbreekt zijn de vele bussen met Japanse toeristen. Het zal vast aan de temperatuur liggen, de enkele toerist die er wel loopt is stevig ingepakt tegen de kou. Alle gelegenheid om te fotograferen zonder de drommen toeristen.
Hieronder mijn persoonlijke selectie van beelden gemaakt tijdens deze eerste NS wandeling van 2012. In totaal heb ik inmiddels ruim 60 NS wandelingen  gemaakt en daarmee over de helft van alle NS wandelingen die in de loop der jaren beschreven zijn (geweest).

NS wandeling Zaanse schans
NS wandeling Zaanse schans

NS wandeling Zaanse schans

NS wandeling Zaanse schans

NS wandeling Zaanse schans

NS wandeling Zaanse schans

NS wandeling Zaanse schans

NS wandeling Zaanse schans

NS wandeling Zaanse schans

NS wandeling Zaanse schans





Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie