Assesment Landschap en Architectuur

http://www.guillaumefotography.nl

Op 12 april 2012 heb ik mijn assesment voor de opdrachten landschap en architectuur.  Dit keer weer een heel andere manier hoe een docent omgaat met de criteria voor het behalen van punten voor de opdracht.  De manier van les geven van deze docent spreekt mij wel meer aan, het gaat meer over de inhoud van de foto's en hoe je de opdracht hebt opgepakt in plaats van een discussie of je wel of niet conform de interpretatie van criteria van de docent de foto's hebt gemaakt.
Niet dat ik nog veel waarde hecht aan de behaalde studiepunten, heb ik voor de module de 6 te behalen studiepunten ontvangen.
De opdrachten vond ik erg leuk om te doen. Heb de opdracht van het buurtschap Keent uitgevoerd zoals ik eerder in een ander blog bericht heb aangegeven. De opdracht wonen in Nederland heb ik niet gekozen voor het wonen achter de dijk maar voor de typisch  Hollandse rijtjeshuizen die in de wijk Wijchen Noord veel te zien zijn en waarvan het merendeel sociale woningbouw is.  De opdracht stad van mijn dromen ben ik in de Amsterdamse grachtengordel gaan fotograferen al zijn de foto's niet per definitie kenmerkend voor de grachtengordel maar wel de fietsers en fietsen die er massaal te vinden zijn.

 Buurtschap Keent:
Het buurtschap Keent een oude meander van rivier de maas die in het verleden is afgesneden van de maas door kanalisatie van de maas wordt momenteel weer (gedeeltelijk) uitgegraven om ruimte te maken voor de rivier.  De vorm is eerst door ingrijpen van de mens verandert en wordt nu weer in oude staat terug gebracht. Verder vind ik zelf een mooi kenmerk van het buurtschap Keent alle ronde wegen die aansluiten of de lage binnendijk, wat vaak mooie ronde vormen in het landschap geeft. Hieronder de serie foto's die ik voor deze opdracht heb ingeleverd.  De luchtfoto heb ik van de site http://www.keent.net/keent waarop de meander goed te zien is,


Meander vanuit de lucht buurtschap Keent
 Buurtschap Keent © Antoon Tychon

Buurtschap Keent © Antoon Tychon

Buurtschap Keent © Antoon Tychon

Buurtschap Keent © Antoon Tychon

Buurtschap Keent © Antoon Tychon

Buurtschap Keent © Antoon Tychon

Buurtschap Keent © Antoon Tychon

Buurtschap Keent © Antoon Tychon

Rijtjes huizen in Wijchen Noord

Voor de opdracht wonen in Nederland heb ik rijtjes huizen in Wijchen Noord gefotografeerd. Dit heb ik telkens gedaan vanuit hetzelfde standpunt.  Volgens wikipedia is een rijtjeshuis een rij woningen van minimaal 5 woningen waarbij het huis op de hoek veelal meer tuin en of een garage heeft. alle woningen hebben aan de voor en achterzijde een tuin(tje).
Leuk tijdens het bespreken van de foto's was dat alle kijkers op zoek gaan naar details in foto's. Welke verschillen zie je in de aanleg van tuinen en het gebruik van raamdecoratie en wat vertelt dit over de bewoners van de huizen, erg interessant.

Rijtjes huizen in Wijchen Noord © Antoon Tychon

Rijtjes huizen in Wijchen Noord © Antoon Tychon

Rijtjes huizen in Wijchen Noord © Antoon Tychon

Rijtjes huizen in Wijchen Noord © Antoon Tychon

Rijtjes huizen in Wijchen Noord © Antoon Tychon

Rijtjes huizen in Wijchen Noord © Antoon Tychon

Rijtjes huizen in Wijchen Noord © Antoon Tychon



Grachtengordel Amsterdam (fietsen)
Voor de opdracht stad van mijn dromen ben ik op zoek gegaan naar de feit(ser) in de Amsterdamse grachtengordel.  De feedback die ik op deze serie heb gekregen was om meer naar een item op zoek te gaan. Door alle foto's vanuit een zelfde perspectief te maken en/of foto's te maken op punten waar stromen bijna met elkaar in botsing komen.  Hieronder de foto's

Fietsen in Amsterdam © Antoon Tychon

Fietsen in Amsterdam © Antoon Tychon

Fietsen in Amsterdam © Antoon Tychon

Fietsen in Amsterdam © Antoon Tychon

Fietsen in Amsterdam © Antoon Tychon


Voor alle 3 de opdrachten wil ik de komende maanden ermee doorgaan. Het volgen van het uitgraven van de meander in Keent, meer rijtjes huizen fotograferen, en de fietsers in Amsterdam.
Een leuke module waar ik vooral heb geleerd te leren kijken door langer op dezelfde plek te blijven staan en vooraf op internet informatie over de plaats op te zoeken voordat je begint met fotograferen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie