Unseen 2012 Amsterdam

De zomer is voor bij en dat merk je in de fotografie, overal zijn nieuwe exposities. Vorige week was ik in het FOAM en Huis van Marseille en vandaag ben ik op "Unseen photo fair" geweest. Een voor Nederland nieuw evenement  in de Westergasfabriek in Amsterdam.  Een internationale fotografie beurs waaraan 50 vooraanstaande galeries uit de hele wereld aan deelnemen.
De prijs voor een dagpas is 20 Euro, best veel geld maar hopelijk de moeite waard. Je krijgt wel een echte pas die je bij iedere ingang laat scannen.

Unseen photo fair 2012 Amsterdam

Op de beurs kom je werk tegen van jonge onbekende fotograferen, nieuw werk en ouder werk van bekende fotografen.  In de gashouder en transformatorhuis is de beurs met de galeries. Door de ronde vorm van de gasthouder zijn er allemaal taps toelopende straten gemaakt waarin de galeries het werk van de fotografen hebben hangen. Bij een aantal werken staan ook de prijzen vermeld die variëren van een 1000 Euro tot 8500 Euro, althans de duurste die ik gezien heb. Blijkbaar is er voor een selecte groep fotografen goed te verdienen met fotografie.  Ik ben enorm verrast door de kwaliteit van werk dat er hangt,  geen doorsnee mooie beelden maar echt vakwerk en beelden waar je ook echt naar kijkt.  De beurs trekt veel mensen en het is erg druk wat soms maakt dat je niet alles op je gemak goed kunt zien. Prachtig om zoveel werk van fotografen te zien waarvan ik eerder een expositie hebt gezien en hier ander of nieuw werk van deze fotografen zie, o.a. van Antoine D'agata en Koos Breukel met prachtige portretten.  Om alle werken die ik interessant vind te bekijken heb ik 2 uur langs de galerie wanden gelopen.  Mijn grootste interesse gaat naar portretten waar ik veel en prachtig werk van heb gezien. Een leuke manier om inspiratie en ideeën op te doen om zelf weer aan de slag te gaan. 

Unseen photo fair 2012 Amsterdam

Op een andere locatie was de Unseen Fashion, een expositie die een overzicht geeft van negen decennia modefotografie, met werk van onder andere: Richard Avedon, Horst P. Horst, Steven Klein, Helmut Newton, Irving Penn, Paolo Roversi en Edward Steichen.  
Ook het werk van Peter Lindbergh is te zien, van deze fotograaf heb ik vorig jaar nog een expositie gezien in het Fotomuseum in Antwerpen en persoonlijk vind ik dit schitterend werk in zwart wit. De foto van Kate Mos die er levensgroot hangt blijft mijn favoriet. Ook het werk van Richard Avedon en Helmut Newton blijf ik erg waarderen.



Unseen photo fair 2012 Amsterdam
In 2 andere gebouwen met het thema Offprint veel, erg veel boekwerken en andere bladen met werk van onbekende fotografen. Het verbaast mij soms wat er voor een klein boekje met werk gevraagd wordt. Veel fotografen zijn mij ook totaal onbekend en het is erg druk met mensen die de boeken inkijken. Als ik zo om mij heen kijk wordt er nog behoorlijk wat verkocht, blijkbaar willen mensen in dit digitale tijdperk toch nog steeds graag fotowerk op papier zien en hebben. Toegegeven dat ik zelf inmiddels ook een aardige collectie fotografie boeken heb. Het is een mooi verzamelwerk wat je nooit compleet hebt.

Unseen photo fair 2012 Amsterdam
 Al met al heb ik de gehele middag op het terrein van de westergasfabriek doorgebracht en ontzettend veel mooi foto werk gezien,  niets techniek enkel prints van prachtig werk. Heb er dan ook van genoten en leuke inspiratie opgedaan. Tot slot nog de dikke pil met een overzicht van de tentoongestelde foto's in de galeries gekocht.  Leuk om nog eens door te bladeren om het werk en de namen van de veelal buitenlandse fotografen te zien. Bij een volgende editie zal ik zeker weer gaan.

Unseen photo fair 2012 Amsterdam

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie