Muziek in je hoofd

www.guillaumefotography.nl
Als vrij werk voor de Fotoacademie heb ik een opdracht gedaan met als thema "Muziek in je hoofd". Eerst het 12 stappenplan maken. Voor de shoot wil ik gaan fotograferen op de oude waaldijk in Ooij net buiten Nijmegen, een prachtige landelijk omgeving langs de waal.  Voor de modellen benader ik enkele studenten waar ik al eerder mee gewerkt heb van de "Nederlandse Musical Academie".  Als snel heb ik voldoende deelnemers om aan de slag te kunnen, datum prikken en alle voorbereidingen doen. De beelden wil ik later bewerken in zwart-wit.

Op de dag dat we shooten werkt het weer helemaal mee het is zonnig en lekker weer. Door de weerkaatsing van de zon op het water creëer ik mijn ideale achtergrond.  De achtergrond wil juist wat donker houden en het model dan met een reportageflitser inflitsen.  Het is voor de modellen even wennen om de juiste mimiek te vinden maar al snel komt de juiste mimiek naar boven die ik wil vastleggen. Ze krijgen de opdracht van mij om denkbeeldig naar muziek in het hoofd te luisteren en daarbij de mimiek te maken eventueel in combinatie met beweging waaruit voor de kijker te zien dat iemand opgaat in zijn muziek zonder dat je ziet dat iemand bewust luistert naar muziek middels een hoofdtelefoon of oortjes.
Wat ik mij niet gerealiseerd had is dat het op een mooie avond op de dijk nog redelijk druk is qua  verkeer en regelmatig moet ik even stoppen en mijn flitsers van de weg halen.
Na een 2 uurtjes fotograferen heb ik voldoende beelden om een serie te kunnen maken, erg leuk om met Anne,  Rene, Verena, Marloes en Ronald samen te werken.

Muziek in je hoofd © Antoon Tychon
Na het inlezen van de beelden op mijn iMac begint het selecteren om te bespreken met mijn mentor. Uiteindelijk na veel schuiven met beelden tot een serie gekomen waarop alle modellen de ogen dicht houden. Na een discussie over of alle beelden liggend dan wel staand moeten zijn is de serie zoals hierboven het eindresultaat waarbij de staande beelden het effect van een notenbalk laten zien.

Tijdens mijn evaluatiegesprek van deze module wordt deze serie als mijn beste werk aangemerkt. Ik ben mijn comfortzone uitgestapt zoals de mentor aangeeft en het gebruik van licht is mooi en gedurfd. Het portret van Rene is in de serie als beste portret benoemd.

Muziek in je hoofd © Antoon Tychon

Muziek in je hoofd © Antoon Tychon

Muziek in je hoofd © Antoon Tychon

Muziek in je hoofd © Antoon Tychon

Muziek in je hoofd © Antoon Tychon

Muziek in je hoofd © Antoon Tychon

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie