Vintage look shoot met Julia

Vintage look shoot

Als vrij werk voor mijn opleiding aan de Fotoacademie wilde ik een vintage look shoot doen. Mijn stappenplan ingevuld wat ik wilde gaan doen en aan de slag.

De lokatie die ik kies is de oudste winkelstraat van Nijmegen, de oude Hezelstraat. De mooie oude gevels en etalages met brocante spullen ga ik gebruiken als achtergrond.
Julia heb ik gevraagd als model voor deze shoot en Valerie voor de visagie.  In de avond ruim voor de zon ondergaat eerst de visagie in een van de bruine cafe's in de lange Hezelstraat.  Als de visagie klaar is en de juiste kleding aan tijd om de straat op te gaan en foto's te maken. Ik gebruik 2 reportage flitsers om in te flitsen wat in enkele beelden een beetje het kitscherige harde licht en schaduw geeft.
Ik fotografeer gedurende ruim 1,5 uur totdat de zon echt onder is.

De foto's thuis op de Mac ingelezen en vervolgens selecteren, bespreken met mijn mentor op de FOAC en een definitieve selectie maken.  Voor het bewerken en de vintage look in kleuren bewerking van de foto's gebruik ik een nieuw software programma. Exposure van Alienskin, www.alienskin.com/exposure een prachtig programma waarin je tal van filter mogelijkheden hebt die erg goed films uit de vorige eeuw digitaal kunnen nabootsen.  Iedere filter kun je  in details aanpassen zoals je dit graag wil.

De eerste foto hieronder is met filter van Alienskin en dezelfde foto daaronder is de originele foto zonder filter. In het programma Alienskin kun je kiezen uit verschillende soorten films die je wil gebruiken. Dat kan zijn zwart-wit in verschillende korrel en film tonaties, maar ook Kodachrome jaren 60 of jaren 80 vintage stijl maar ook diversen andere 35mm films of polaroid. Voor deze serie heb ik zelf gekozen voor de stijl "B&W films-vintage daguerreotype". Nadat ik het filter heb toegepast heb ik de kleur weer deels terug gehaald waardoor de uiteindelijke vintage look ontstaat op de foto' na de eerste foto hieronder.
Ik ben ook bekend met filters van NIK software maar moet bekennen dat ik de filters van Alienskin mooier natuurlijker vind en in deze serie van toegevoegde waarde.

Julia - Hezelstraat Nijmegen © Antoon Tychon
Julia - Hezelstraat Nijmegen © Antoon Tychon

Julia - Hezelstraat Nijmegen © Antoon Tychon



Julia - Hezelstraat Nijmegen © Antoon Tychon

Julia - Hezelstraat Nijmegen © Antoon Tychon


Julia - Hezelstraat Nijmegen © Antoon Tychon

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie