Fotoboek bestelt bij blurb - Fotoacademie

Afrika boek bij Blurb

Het is al weer enkele maanden geleden dat ik mijn reis gemaakt hebt door Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia.  Tot op heden had ik nog geen fotoboek(en) gemaakt van de foto's. In de eerdere jaren deed ik dit altijd door albums te kopen en hier fysieke prints in te plakken met teksten uit mijn dagboek dat ik tijdens de reis bijgehouden heb.
Dit jaar gekozen om een digitaal boek te maken en te bestellen via  Blurb.  Voor het maken van het boek heb ik gebruik gemaakt van het programma lightroom 4. In deze nieuwste versie zit een module om zelf een boek te maken door simpel je foto's vanuit de bibliotheek te slepen naar pagina's in het boek. Het programma heeft niet heel veel flexibele indelingen voor een pagina maar voor het maken van een fotoboek kan ik er prima mee aan de slag. De teksten uit mijn dagboek tik ik over in het programma. Voor de layout kies ik een 4-tal basis pagina indelingen waarin ik de foto's laat zien. Al met al een redelijk aardige klus gezien de hoeveelheid tekst en foto's die ik gemaakt heb.  Uiteindelijk een selectie van een 150 foto's uit de ruim 600 die ik in het boek afdruk. Het selecteren van de foto's in de fotocellen gaat erg makkelijk en je ziet direct het resultaat.
Nadat je alle pagina gemaakt hebt druk je op de knop versturen naar blurb die in LR 4 standaard in het programma zit.  Het boek wat uiteindelijk 150 pagina heeft is na ruim 1,5 uur klaar met uploaden naar blurb.  Enig geduld is dan ook vereist.

Foto's van mensen ontbreken niet in het boek


Voor een impressie kijk je hieronder naar de preview van het boek, het duurt even voor deze geladen is.




Het boek vandaag, acht dagen later na het verzenden ontvangen. Dat is keurig op tijd en 2 dagen eerder dan op de site aangegeven.  Ben erg tevreden over de kleuren en de prints in het boek. Enig minpuntje van ik de spreads over 2 pagina's die je niet volledig kunt zien omdat het boek niet vlak ligt als je er doorheen bladert.  Maar de opmaak zoals gedaan in LR4 en de weergave van de foto's ben ik zeer te spreken. Ga de module boek in LR4 dan ook zeker nog eens vaker gebruiken.


Fotoacademie vs Fotovakschool


Na een bezoek van de open dag van de Fotoacademie in Nijmegen en verschillende gesprekken met anderen heb ik een besluit genomen en stop ik met de Fotovakschool en ga in september verder bij de Fotoacademie.  Ik weet nog niet exact waar ik instroom. Hiervoor heb ik voor de zomer nog een afspraak bij de Fotoacademie in Amsterdam om aan de hand van de foto's documontair die ik in de komende module ga maken te horen krijg waar ik kan instromen.
Voor de wekelijkse les ga ik kiezen voor Nijmegen, lekker dicht bij huis en van de faciliteiten en mentoren in Amsterdam kan ik ten alle tijden gebruik maken. Dat maakt dat ik lekker flexibel kan zijn door van bieden locaties gebruik te maken en in combinatie met mijn huidige baan kan ik ook flexibel met de tijd om gaan.
De Fotovakschool ga ik dit jaar afmaken en stop na de komende module documentaire fotografie waar ik komende week nog een blog bericht over zal schrijven.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie