Module documentaire fotografie

Module 8 van de opleiding fotografische vormgeving aan de Fotovakschool is documentaire fotografie. De foto's die ik deze module ga maken zijn mede bepalend voor mijn instroom op de Fotoacademie.

De docent die deze module les geeft heeft weer een heel andere methode van les geven dan de docenten tot nu toe. Tijdens de eerste les wordt van ieder uitgebreid een portfolio aan foto's besproken, hiermee wil de docent inzicht krijgen in wat voor keuzes je maakt en welke onderwerpen je fotografeert.  Dit keer ook geen opdrachten waar je een vinkje bij krijgt maar een enkel woord waarbij je zelf een opdracht voor jezelf maakt.

Next Door
Voor de eerste weekopdracht enkel de woorden "Next door" gekregen om een serie met foto's te maken. Hier wil ik alsnog foto's maken van mijn vader en zijn zus en broers. Variërend in leeftijd van begin 70 to in de 90.  Ik plaats dit in het thema next door omdat allen nog zelfstandig wonen en vrijwel alle zaken zelfstandig doen en regelen, het interieur waarin zij leven is weinig aangepast aan de moderne tijd vaak met als reden,  ik ga het niet meer aanpassen voor die laatste jaren.  Wil dan ook graag foto's maken van de interieurs met daarin de mens in zijn/haar eigen omgeving.

Wiel Tychon gefotografeerd door Antoon Tychon

Essay voor eindopdracht

Voor de essay van de eindopdracht hebben we een thema woord "@heart"  gekregen en zaken moeten benomen welke belangrijk zijn in eigen leven.  Heb hier voor mijzelf het thema jongeren uit gehaald, voor mij een enorme inspiratiebron door keuzes die ze maken en middels de keuzes de wereld ontdekken. Keuzes die bepalend zijn voor de komende jaren, keuzes die hun leven drastisch veranderen, keuzes die ze helpen bij hun eigen ontwikkeling, keuzes waardoor ze de wereld van het volwassen zijn en worden ontdekken.
Welke keuzes dit zijn wil ik open laten en zo breed mogelijk in foto's laten zien.  Welke keuzes dit zijn wil ik dan ook geheel laten afhangen van de jongeren die ik mag fotograferen om die keuze in beeld te brengen. Als voorbeelden denk ik dan aan een eerste tattoo die je binnenkort laat zetten of überhaupt de keuzes van extreme tattoo's.  maar ook voor het eerst op jezelf wonen, een liefde, jong moeder zijn, een bijzondere keuze in sport, opleiding of baan........  
In totaal heb ik nu nog 6 weken om de foto's te maken, dit lijkt lang maar om een essay te maken zal ik de komende weken hard nodig hebben om de foto's te maken.  Voor deze opdracht ben ik nog op zoek naar jongeren die aan de opdracht willen mee werken en een persoonlijke keuze hebben gemaakt of gaan maken die ik in beeld kan brengen. De  foto's gebruik ik enkel voor de opleiding en voor een ieder die medewerking verleent krijgt een aantal prachtige foto's voor zichzelf.

Ieder die interesse heeft kan contact met mij opnemen via mijn site www.guillaumefotography.nl en of via facebook https://www.facebook.com/antoon.tychon .


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie