Opdracht 'Next Door' Fotovakschool

In een eerder bericht schreef ik al over de opdrachten van de module documentaire fotografie. Een van de thema's was 'Next Door', voor dit thema heb ik uiteindelijk gekozen om een serie van mijn vader te maken.  Met een leeftijd van 87 jaar en tot op de dag vandaag nog zelfstandig wonend in een eengezinswoning en doet alle dagelijkse voorkomende zaken nog volledig zelfstandig.
Iedere dag zijn eigen eten koken, boodschappen doen op de fiets, zichzelf verzorgen etc.
Het is een leuke opdracht om te doen omdat het ook dicht bij jezelf staat.  Om zijn ochtend ritueel te fotograferen 's morgens om 7:00 uur met mijn camera in de aanslag om foto's te maken. Het mooie was ook dat hij zich niets aantrok van mij en de camera waardoor de foto's die ik heb mogen maken ook echt zo uit zijn leven zijn.
De komende week nog een definitieve selectie maken van alle foto's die ik gemaakt hebt en wellicht nog ga maken. De selectie hieronder komt zeker voor de serie in aanmerking.

Voor de andere opdracht waarbij ik jongeren fotografeer  die keuzes maken die grote invloed hebben op hun leven heeft een wat ander onderwerp gekregen. Wilde ik eerst kiezen voor verschillende onderwerpen waarin jongeren met keuzes te maken krijgen heb ik tijdens de opdracht gekozen om meerdere tienermoeders te fotograferen met hun kind.  Voor deze serie heb ik inmiddels 2 tienermoeders gefotografeerd en komende dinsdag nog 1.   Wat een enorm dankbaar onderwerp en prachtig om te horen hoe ingrijpend zij keuzes hebben gemaakt en omgaan met de enorme verantwoordelijkheid van moeder zijn.  Wordt vervolgt.....


Foto's voor de serie 'Next Door' 


Wiel Tychon ( © Antoon Tychon)

Een dankbaar onderwerp en voor mij persoonlijk een unieke serie van foto's waar ik jaren later nog altijd met veel plezier mooie herinneringen  aan zal beleven.  Vaak maak je wel de geijkte portretten van je ouders maar lang niet altijd van zulke, ik noem het intieme foto's.


Wiel Tychon ( © Antoon Tychon)

Wiel Tychon ( © Antoon Tychon)

Wiel Tychon ( © Antoon Tychon)

Wiel Tychon ( © Antoon Tychon)

Wiel Tychon ( © Antoon Tychon)

Wiel Tychon ( © Antoon Tychon)






Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie