Module 6 portret en mode

Op 10 november gestart met module 6 portret en mode.  Een module die mij persoonlijk erg aanspreekt. In deze module krijgen we lessen van Marcel Scholing. In de eerste les een leuke lezing/ oefeningen gehad over creativiteit en de vastdenken van je als mens in gebaande paden met een link naar hoe je als fotograaf naar onderwerpen kijkt.

Voor deze module een fors aantal opdrachten die de komende weken vragen om een strakke planning. Ben blij dat ik van mijn reguliere werk voldoende vrije dagen kan opnemen om de opdrachten uit te werken. 26 januari is het assesment en dan moeten alle opdrachten ingeleverd worden.

Naast de opdrachten voor het assesment ook meerdere tussentijdse opdrachten.  Over 2 weken moet ik een presentatie geven over een bekende portret fotograaf. Nu ligt voor mij Stephen Vanfleteren voor de hand, hier heb ik al eens eerder een presentatie over gegeven, denk er ook aan om nu een presentatie te geven over Koos Breukel. Wil in ieder geval wel kiezen voor een fotograaf die nog leeft maar waar wel veel andere fotograferen naar kijken op dit moment.
Richard Avedon en Helmut Newton zijn ook interessant om over te vertellen maar de huidige fotografen inspireren mij meer. Ik denk dan aan Stephen Vanfleteren, Annie van Gemert, Koos Breukel, Joost van de Broek, Rineke Dijkstra en mijn eerste docente bij Fotogram Manon van der Zwaal.

Een andere tussenopdracht is het maken van een zelfportret waar ik het weekend als wat mee aan de slag ben geweest. Het zelfportret moet ook wat over jezelf vertellen aan de kijker. Hier 3 voorbeelden die ik zou kunnen gebruiken, ben er nog niet helemaal uit.

Zelfportret Antoon Tychon

Zelfportret Antoon Tychon

Zelfportret Antoon Tychon

Tijdens de les van 24 november gaan we een portret maken (van jezelf) door foto's en plaatjes uit tijdschriften te knippen, plakken op karton. Deze plaats je op een opnametafel in de studio en ga je vervolgens fotograferen waardoor je 2D plaatjes gaat vormen tot een 3D beeld door het creëren van schaduw op de plaatjes met behulp van studiolicht. Zie een voorbeeld van Maurice Scheltens

Stilleven Maurice scheltens

Voor het assesment zijn 4 opdrachten, te weten:
1. Maak een serie "say cheese" portretten (minimaal 4 foto's).  
2. Maak een serie "say crackers" portretten (minimaal 4 foto's).
Het verschil tussen cheese en crackers is hier bedoeld als foto's met een lach en foto's zonder lach. Voor de serie say crackers wil ik mijn vader en zijn zus en broers bijna allen ver in de tachtig gaan portretteren in hun eigen huis.  Wil de foto's maken met een 50mm lens en alle foto's vierkant en in zwart wit omzet om op deze manier de typische doorleefde huid van ouderen vast te leggen in de eigen omgeving. De serie say cheese heb ik nog niet helemaal helder en hier zoek ik nog modellen voor.
3.Maak een modeserie + denk na over de vorm van presentatie, en de serie bevat minstens 6 foto's.
4. Maak een documentaire mode/portret serie, en de serie bevat minstens 6 foto's.
Voor de documentaire zit ik te denken aan foto's van vrouwen met een hoofddoekje of mensen met (veel) tattoo's en/of piercings. De serie mode ben ik ook nog niet helemaal uit maar ga deze denk ik in de studio doen, heb een collega bereid gevonden hier aan mee te werken.

Als er nog mensen zijn die denken ik wil aan een opdracht meewerken of ik weet iemand die dat zeker leuk vind dan zou ik zeggen neem/ laat contact opnemen met mij op info@guillaumefotography.nl .

Komende week het plan van aanpak verder uitwerken, de juiste mensen benaderen voor medewerking en dan plannen en veel mooie foto's maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie